Atlantic Crossings: A Study of Migration, Identity and Adaptation in Colm Tóibín’s Brooklyn and its Film Adaptation
Description
Full text not available
Abstract
Denne avhandlingen er en studie som utforsker den komplekse og intrikate reisen til Eilis Lacey, en ung irsk kvinne, i Colm Tóibíns roman Brooklyn og dens filmatisering regissert av John Crowley. Handlingen er satt til 1950-tallet og begge narrativene tar for seg temaer som migrasjon, identitet og kulturell tilpasning. Eilis’ emigrasjon fra Enniscorthy i Irland til Brooklyn i New York skaper en gripende fortelling om personlig vekst blant ulike sosiale normer og økonomiske muligheter. Analysen fremhever utfordringene som innvandrere stod overfor i denne tidsperioden, kjønnsdynamikkens rolle og den intrikate prosessen med kulturell bevaring versus assimilering. Ved å sammenligne romanen og dens filmatisering, belyser avhandlingen hvordan litterære og visuelle fortellingsteknikker adresserer kompleksiteten i Eilis’ opplevelser og reflekterer til slutt bredere spørsmål om identitet, tilhørighet og innvandreropplevelsen. This thesis is a study that explores the complex and intricate journey of Eilis Lacey, a young Irish woman, in Colm Tóibín’s novel Brooklyn and its film adaptation directed by John Crowley. Set in the 1950s, the narrative of both explores themes of migration, identity and cultural adaptation. Eilis’s relocation from Enniscorthy, Ireland to Brooklyn, New York presents a compelling tale of personal growth amidst differing societal norms and economic opportunities. This study highlights the challenges faced by immigrants in this time period, the role of gender dynamics and the intricate process of cultural preservation versus assimilation. By comparing the novel and its cinematic adaptation, the thesis illuminates in which literary and visual storytelling techniques address the complexities of Eilis’s experiences, ultimately reflecting broader issues of identity, belonging and the immigrant experience.