Show simple item record

dc.contributor.advisorMaliks, Jakob Mattias Emanuel
dc.contributor.authorMathisen, Markus
dc.date.accessioned2024-09-07T17:20:56Z
dc.date.available2024-09-07T17:20:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263525:51891301
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3150830
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet opplever sin profesjonelle ytringsfrihet. «Profesjonell ytringsfrihet» er en sjeldent brukt term, og har fått sin egen betydning i denne studien. «Profesjonell ytringsfrihet» i denne studien knytter seg til hva en lærer kan ytre på skolen og i undervisningen, men også hva en lærer kan ytre i offentligheten i kraft av sin profesjon og på vegne av skolen. Gjennom kvalitative intervjuer med seks ulike samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet, utforsker denne studien samfunnsfaglærernes opplevelser, perspektiver og erfaringer knyttet til deres profesjonelle ytringsfrihet. Studiens resultater viser at samfunnsfaglærerne i denne studien opplever rammene for den profesjonelle ytringsfriheten i klasserommet som tydelige. Flere uttrykker også at de opplever stor grad av tillitt og handlingsrom knyttet til hva de kan ta opp i klasserommet. Kontroversielle temaer og ubehag i klasserommet står også sentralt i forhold til den profesjonelle ytringsfriheten. Flere av lærerne virker å være åpne for å ta inn kontroversielle temaer og ubehag i undervisningen, i tillegg til at flere anser det som viktig. Funnene i denne studien peker mot at det ikke er store utfordring knyttet til den profesjonelle ytringsfriheten på skolen og i undervisningen. Utfordringen oppstår når lærerne befinner seg i offentligheten. Det fremstår som at flere av lærerne har et uklart bilde over hvor skillet mellom den private og profesjonelle ytringsfriheten går, og flere av lærerne synes å sensurere seg selv i den offentlige debatten.
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis has been to explore the experiences of social studies teachers at the secondary level regarding their professional freedom of expression. “Professional freedom of expression” is a rarely used term and has been given its own meaning in this study. In this context, it refers to what teachers can express within school and during teaching, as well as what they can express publicly based on their profession and representing their school. Through qualitative interviews with six different social studies teachers at secondary level, this study explores the social studies teachers’ experiences, perspectives and views regarding their professional freedom of expression. The study's results show that the social studies teachers in this study experience the boundaries for professional freedom of expression within the classroom as clear. Many also express that they experience a great degree of trust and autonomy regarding the topics they can address in their teaching. Controversial subjects and discomfort in the classroom are also significant aspects of teachers’ professional freedom of expression. Several teachers appear willing to incorporate controversial topics and discomfort in their teaching, considering it important to do so. The findings in this study point to the fact that there are no major challenges concerning professional freedom of expression at school and during teaching. However, challenges arise when teachers engage in public discourse. It seems that some teachers struggle to differentiate between their private freedom of expression and their professional freedom of expression, leading them to self-censor in public debates.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleYtringsfrihet og profesjonalitet: Samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet sin opplevelse av den profesjonelle ytringsfriheten
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record