Show simple item record

dc.contributor.advisorFauskevåg, Odin
dc.contributor.authorSletten, Simen
dc.date.accessioned2024-09-05T17:20:50Z
dc.date.available2024-09-05T17:20:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:168962130:46972638
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3150451
dc.description.abstractFormålet med studien har vært å undersøke problemstillingen: hvilke forskjeller opplever elever med stort læringspotensial at det er mellom Talentsenteret i Trondheim og skolen knyttet til tilpasset opplæring, og hvordan påvirker det elevgruppens tilhørighet? I tillegg har jeg ønsket å løfte frem og ta hensyn til elevstemmen, som er et viktig bidrag i debattlandskapet. Bakgrunnen for studien var at forskning viser at elever med stort læringspotensial ikke får de utfordringene de har krav på og at skolene er for dårlige til å tilrettelegge for en tilpasset opplæring for elevgruppen (NOU 2016:14). Studiens metodologi har vært en kvalitativ tilnærming og datainnsamlingen er gjort gjennom semistrukturerte intervjuer av elever som deltar på Talentsenteret i Trondheim. Fenomenologi var det vitenskapelige ståstedet for studien ettersom jeg ønsket å få tak i beskrivelser, opplevelser og erfaringer fra elevene. Studien er basert på data fra åtte intervjuer og analysetilnærmingen som er tatt i bruk er tematisk analyse (Braun & Clarke, 2022). Studiens funn viser at skolen ikke klarer å gi elever med stort læringspotensial nok utfordringer i skolehverdagen og at det istedenfor tenderer mot mye repetisjon og mengdetrening. Videre viser funnene at elevgruppen generelt opplever negative erfaringer med gruppearbeid grunnet ujevn arbeidsfordeling og urettferdig vurderingsgrunnlag. Studiens funn indikerer at Talentsenteret i Trondheim er flinke til å gi elevgruppen spennende utfordringer på samlinger. Videre viser det at Talentsenteret har et undervisningsopplegg som elevene opplever som fritt og legger opp til selvstendighet hos elevene. I tillegg har de etablert et miljø som setter læring og utvikling hos elevgruppen i sentrum framfor prestasjoner og vurderinger. Elevene opplever Talentsenteret som en arena hvor de kan få venner, og samtidig knytte bekjentskap til andre med like interesser. I lys av selvbestemmelsesteori og teori om målstruktur argumenterer denne studien at Talentsenteret i Trondheim har en annen form for pedagogikk enn skolen, som tilfredsstiller de tre grunnleggende behovene om kompetanse, autonomi og tilhørighet (Deci & Ryan, 2000). Samtidig vektlegger det en læringsorientert målstruktur hvor elevene er frie for akademisk press og vurdering (Skaalvik & Skaalvik, 2021). Nøkkelord: elever med stort læringspotensial, tilpasset opplæring, talentsenteret, selvbestemmelsesteori, målstruktur
dc.description.abstractThe purpose of this study has been to investigate the issue: what differences do students with high learning potential perceive between the Talent Center in Trondheim and the school regarding adapted education, and how does this affect the students' sense of belonging? Additionally, I aimed to highlight and consider the student voice, which is an important contribution to the debate. The background for the study was that research shows that students with high learning potential do not receive the challenges they are entitled to and that schools are inadequate in providing adapted education for this student group (NOU 2016:14). The study's methodology was a qualitative approach, and data collection was conducted through semi-structured interviews with students participating at the Talent Center in Trondheim. Phenomenology was the scientific standpoint of the study as I aimed to capture descriptions, experiences, and perceptions from the students. The study is based on data from eight interviews, and the analytical approach used is thematic analysis (Braun & Clarke, 2022). The study's findings show that schools fail to provide students with high learning potential with enough challenges in their everyday school life, and instead, there is a tendency towards a lot of repetition and drill practice. Furthermore, the findings show that the student group generally has negative experiences with group work due to uneven work distribution and unfair assessment criteria. The study's findings indicate that the Talent Center in Trondheim is effective in providing the student group with exciting challenges during sessions. Additionally, the findings show that the Talent Center has a teaching approach that the students experience as free and promotes independence among the students. Moreover, they have established an environment that focuses on learning and development for the student group rather than performance and assessments. The students perceive the Talent Center as an arena where they can make friends and at the same time connect with others who have similar interests. In light of self-determination theory and goal structure theory, this study argues that the Talent Center in Trondheim employs a different form of pedagogy than schools, which satisfies the three basic needs of competence, autonomy, and relatedness (Deci & Ryan, 2000). At the same time, it emphasizes a learning-oriented goal structure where students are free from academic pressure and assessment (Skaalvik & Skaalvik, 2021). Keywords: pupils with high learning potential, adapted education, Talent Center, self-determination theory, goal structure
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleForskjellen på skolen og Talentsenteret i Trondheim fra et elevperspektiv.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record