Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTopphol, Vegard
dc.contributor.authorFøske Danielsen, Marius
dc.date.accessioned2024-09-05T17:20:45Z
dc.date.available2024-09-05T17:20:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187609924:37148597
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3150450
dc.description.abstractDenne studien har som utgangspunkt utvikling, realisering og videreutvikling av undervisningsopplegg innenfor introduksjon av programmering i matematikk 1T. Gjennom analyse av utviklingsprosessen og realiseringen ved bruk av didaktisk ingeniørvirksomhet (Strømskag, 2020a) og ATD - den antropologiske teorien for det didaktisk (Chevallard & Bosch, 2020a) - etableres grunnlaget for videreutvikling av undervisningsopplegget basert på datamateriale i form av intervjuer og observasjoner. Innenfor rammeverket ATD tas blant annet praksologi, didaktiske transposisjoner og det å stille spørsmål til verden i bruk, hvorpå prakseologi har størst rolle i analyse og kategorisering av datamateriale fra både utvikling og intervjuer. Et viktig poeng å understreke i denne studien er ønsket om å ha en matematisk forankring i introduksjonen av tekstbasert programmering. Realiseringen har funnet sted i en 1T klasse, og fra samme klasse finner vi deltakerne som tok del i fokusgruppe intervjuer i etterkant av gjennomføringen. Studien min viser blant annet at det å ha et veldig åpent undervisningsopplegg, selv innenfor et tema som programmering i matematikk med tilhørende mange løsningsmetoder, kan virke mot sin hensikt. I tillegg har jeg sett at mange elever gir uttrykk for at forkunnskapene de sitter med gjennom blokkprogrammering føles lite anvendbare i overgangen til tekstbasert programmering. En sentral del i videreutviklingen ble derfor å fjerne noe av åpenheten, uten å ta bort muligheten for videre utforskning og heller inkludere flere løsningsmetoder gjennom spesifikke oppgaver. Overgangen mellom blokk- og tekstbasert programmering fikk også en større rolle i videreutviklingen enn hva jeg originalt hadde sett for meg, men basert på intervjuene var dette utvilsomt et viktig element å løfte fram.
dc.description.abstractThis study has as its starting point the development, realization and further development of a teaching plan within the introduction of programming in mathematics 1T. Through analysis of the development process and realization using didactic engineering (Strømskag, 2020a) and ATD - the anthropological theory for the didactics (Chevallard & Bosch, 2020a) - the basis for further development of the teaching program is established based on data material in the form of interviews and observations. Within the ATD framework, among other things, praxeology, didactic transpositions and the paradigm of questioning the world are used, whereupon praxeology has the greatest role in the analysis and categorization of data material from both development and interviews. An important point to emphasize in this study is the desire to have a mathematical foundation in the introduction of text-based programming. The realization took place in a first year high-school class, and from the same group of pupils we find the participants who took part in focus group interviews after the implementation. My study shows, among other things, that having a very open teaching plan, even within a topic such as programming in mathematics and its many possible solutions, can be counterproductive. In addition, I have seen that many students express that the prior knowledge they have through block programming feels of little use in the transition to text-based programming. A central part of the further development was therefore to remove some of the openness, without taking away the possibility of further exploration and rather including extra methods for solving the same problem through specific tasks. The transition between block and text-based programming also played a bigger role in the further development than I had originally envisioned, but based on the interviews this was undoubtedly an important element to highlight.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleIntroduksjon av tekstbasert programmering i matematikk 1T forankret i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel