Hva ligger i kravet om at «ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk»?
Abstract
Denne masteroppgaven er en studie av sjøveisregel nr. 5 om utkikk på skip. Bakgrunnen for studien var økt oppmerksomhet rundt utkikksfunksjonen på skip, spesielt etter kollisjonen mellom fregatten Helge Ingstad og tankskipet Sola TS i 2018. Dessuten er utkikksfunksjonen og sjøveisregel nr. 5 i liten grad beskrevet tidligere i litteraturen.Problemstillingen er hva som ligger i sjøveisreglenes krav om at «ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk».I oppgaven behandles blant annet hva selve utkikksfunksjonen går ut på, hvem skal holde utkikk, bruk av hjelpemidler i utkikksfunksjonen, og hvem som har ansvaret for at utkikksfunksjonen praktiseres på en korrekt og lovlig måte.
I arbeidet med oppgaven ble juridisk metode benyttet. Juridisk metode angir hvordan man går frem for å fastlegge innholdet av rettsregler og løse konkrete rettsspørsmål.Metoden ble benyttet fordi masteroppgaven hovedsakelig er en studie av en rettsregel – sjøveisregel nr. 5 om utkikk. I analysen brukes relevante rettskilder, herunder forskjellige lov- og forskriftstekster, rettspraksis mv. i samsvar med juridisk metode. I tillegg trekker jeg inn ulike teorier og modeller fra andre fagområder, i analysen av utkikksfunksjonen.
Et av funnene i studien er at balansegangen mellom bruk av navigasjonshjelpemidler og tradisjonell visuell utkikk må være riktig for at navigeringen skal være betryggende. I forbindelse med dette er det avgjørende å hele tiden vurdere om navigasjonshjelpemidlene er brukbare, og dermed om de faktisk skal benyttes, og hvordan.Et annet funn viser at utkikken må være fokusert på det han/hun skal gjøre, samt at kommunikasjon og samhandling på broen er avgjørende for god utkikk og sikker navigering.Studien viser også at reglene for ansvarsforhold kan synes klare, men også at de gir rom for tolkninger. This master's thesis is a study of Colreg rule no. 5 on“look-out” on ships. The background for the study was increased attention to the look-out function on ships, especially after the collision between the frigate Helge Ingstad and the tanker Sola TS in 2018. In addition, the look-out function and Colreg rule no. 5 have been little described previously in the literature.The issue is what is contained in the Colregs requirement that "every vessel must always keep a proper look-out".The thesis deals with, among other things, what the look-out function itself entails, who should keep the look-out, the use of aids in the look-out function, and who is responsible for the look-out function being practiced in a correct and legal way.
In the work on the thesis, a legal method was used. Legal method indicates how one goes about determining the content of legal rules and resolving specific legal issues.The method was used because the master's thesis is mainly a study of a legal rule - Colreg rule no. 5 on look-out. In the analysis, relevant legal sources are used, including various legal and regulatory texts, case law, etc. in accordance with legal method. In addition, I draw in various theories and models from other disciplines in the analysis of the lookout function.
One of the findings in the study is that the balance between the use of navigation aids and traditional visual look-out must be right for the navigation to be reassuring. In connection with this, it is crucial to constantly assess whether the navigation aids are usable, and thus whether they should actually be used, and how.Another finding shows that the look-out must be focused on what he/she is going to do, and that communication and interaction on the bridge are crucial for a good look-out and safe navigation. The study also shows that the rules for responsibilities may seem clear, but also that they leave room for interpretation.