Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLarsen, Ann Sylvi
dc.contributor.authorSandaa, Nora Margrethe
dc.date.accessioned2024-09-04T17:20:24Z
dc.date.available2024-09-04T17:20:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187873474:51006152
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3150229
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som hensikt å belyse et tredjeklassetrinn sin undervisningspraksis i tilknytning deres arbeid med litteratur og lesing. Det settes også søkelys på elevenes responser til undervisningen og hvordan de kan engasjeres gjennom en slik undervisningspraksis. Trinnet som blir undersøkt, blir fremstilt med utgangspunktet av å være et godt eksempel på hvordan arbeid med elevenes engasjement for litteratur kan gå for seg. Den overordnede problemstillingen for studien er: På hvilke måter arbeider et tredjeklassetrinn med litteratur og leseopplevelser, og hvordan kan dette ha effekt på elevenes engasjement for lesing? For å besvare problemstillingen har jeg benyttet meg av en metodetriangulering. Jeg har intervjuet en av trinnets lærere og fire elever, samtidig som jeg ved flere av trinnets mange literacy-hendelser har observert et varierende elevutvalg, med mål om å styrke studiens validitet. Totalt består utvalget i studien av én lærer og totalt 50 elever på trinnet. Gjennom tidligere undersøkelser kommer det fram at motivasjonen og engasjementet for lesing har en fallende kurve hos norske elever. Det samme gjelder kvaliteten på lesingen til elevene. Funnene i denne undersøkelsen peker imidlertid i en annen retning, hvor elevene viser stort engasjement for lesing og litteraturarbeid. Teoretisk inngang til studien er John Guthries (2008) arbeidsområder for opparbeiding av motivasjon hos elevene og David Bartons (2007) redegjørelser av literacy-hendelser som begrep. Studiens funn viser en undervisningspraksis der elevene har gode utgangspunkt for å bli engasjerte gjennom litteraturarbeidet de gjør på trinnet. Det kommer blant annet til syne i hvordan lærerne er engasjerte for litteraturen, og at de vektlegger eksponering av litteratur, i tillegg til undervisning der litteraturen har en aktiv rolle. Supplerende til lærerens egne uttalelser, samt observasjoner av trinnet, uttrykker elevene seg positive til mye av litteraturarbeidet som de deltar i. Dette gjør de gjennom reflekterte og kritiske uttalelser. I form av mangfoldige literacy-hendelser, rike muligheter for medvirkning og valgfrihet, og mer eller mindre konstant eksponering for litteratur, dannes det et godt grunnlag for elevenes engasjement for lesing og litteratur.
dc.description.abstractThis master’s thesis aims to shed light on the teaching practices of a third-grade class in relation to their work with literature and reading. It also focuses on the students’ responses to the teaching and how they can be engaged through such practices. The class that is being studied is presented as a good example of how to foster students’ engagement with literature. The overarching research question for the study is: In what ways does a third-grade class work with literature and reading experiences, and how can this affect students’ engagement with reading? To answer the research question, I used a triangulation of methods. I interviewed one of the grade’s teachers and four students, and I observed a varying selection of students during several of the grade’s numerous literacy-events, aiming to strengthen the study’s validity. The study’s sample consists of one teacher and a total of 50 students in the grade. Previous research indicates that motivation and engagement in reading among Norwegian students are declining. The same applies to the quality of the students reading. However, the findings of this study point in a different direction, showing that the students demonstrate great engagement with the reading and literature work. The theoretical framework for the study is based on John Guthrie’s (2008) work on developing student motivation and David Barton’s (2007) explanations of literacy-events as a concept. The study’s findings reveal a teaching practice where students have a solid foundation to become engaged through their literature work. This is evident in how teachers are enthusiastic about literature and emphasize exposure to literature, alongside teaching where literature plays an active role. Supplementary to the reachers own statements and observations of the grade, the students express positive views on much of the literature work they participate in, through reflective and critical statements. Through diverse literacy-events, rich opportunities for involvement and choice, and more or less constant exposure to literature, a solid foundation is created for students’ engagement with reading and literature.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"De har gitt meg lysten, de har gjort meg god til å lese". En undersøkelse om arbeid med litteratur og lesing på et tredjeklassetrinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel