Show simple item record

dc.contributor.advisorTahirsylaj, Armend
dc.contributor.authorMikalsen, Live Sofie Myreng
dc.date.accessioned2024-09-03T17:22:07Z
dc.date.available2024-09-03T17:22:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187578189:47107709
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3150004
dc.description.abstractDen overordnede tematikken for studien er inkludering i skolen. Studien retter søkelyset mot elever med innvandrerbakgrunn, som er en elevgruppe som viser seg å kunne være spesielt sårbar for å oppleve utenforskap og marginalisering i møte med skolen. Formålet med studien er å undersøke tidligere elever med innvandrerbakgrunn sine opplevelser og erfaringer med inkludering i skolen. Gjennom å løfte frem deres opplevelser og erfaringer med inkludering i skolen, søker studien å belyse hvilke måter skolen kan lykkes med inkludering. Problemstillingen er følgende: «Hvilke opplevelser og erfaringer har tidligere elever med innvandrerbakgrunn med inkludering i skolen?» Empirien i studien er et resultat av fem individuelle semistrukturerte dybdeintervju med tidligere elever med innvandrerbakgrunn. Studien har en har en fenomenologisk tilnærming hvor forskningsdeltakernes opplevelser og erfaringer med fenomenet inkludering står i sentrum. Gjennom analysen og drøftingene av studiens empiri ses forskningsdeltakernes opplevelser og erfaringer i lys av teoretiske perspektiver på anerkjennelse, selvverd, danning (bildung), mangfold og språk. Gjennom en tematisk analyse var det to overordnede tema med tilhørende underkategorier. De reflekterer det som var mest sentralt for forskningsdeltakerne for inkludering i skolen og dermed studiens funn. Det første temaet «Inkludering som opplevelsen av mestring og deltakelse» viser til hvordan forskningsdeltakernes opplevelser med å mestre og delta i skolen har bidratt til opplevelsen av inkludering. Derunder belyses det hvordan læreren har vært en støttespiller for mestring og deltakelse i skolen, gjennom en god lærer-elev relasjon som kjennetegnes av anerkjennelse. Perspektiver på organiseringen av undervisningen kommer også frem som en viktig forutsetning for inkludering i skolen. Det andre temaet «Medelevers betydning for inkludering» handler om hvordan medelever har vært viktig for forskningsdeltakernes inkludering i skolen. Derunder trekkes elevmangfoldet i skolen frem som betydningsfullt.
dc.description.abstractThe topic of this study is inclusion in school. The study focuses on students with immigrant backgrounds, a group that has been found to be particularly vulnerable to experiencing exclusion and marginalization in school. The rationale of the study is to investigate the experiences of former students with immigrant backgrounds regarding inclusion in school. By bringing forth their experiences and perspectives on inclusion, the study aims to highlight ways in which schools can successfully achieve inclusion. The research question is as following: "What experiences and perspectives do former students with immigrant backgrounds have regarding inclusion in school?" The empirical data in the study is the result of five individual semi-structured in-depth interviews with former students with immigrant backrounds. The study adopts a phenomenological approach, centered around participants' experiences and perspectives on the phenomenon of inclusion. Through the analysis and discussion of the study's empirical data, the participants' experiences and perspectives are examined in light of theoretical perspectives such as recognition, self-worth, Bildung, diversity and language. Through thematic analysis, the study found two themes with corresponding subcategories. They reflects what was most central to the participants regarding their inclusion in school and thereby the findings in the study. The first theme, "Inclusion as the experience of mastering and participation" highlights how the participants' experiences of mastering and participating in school contributed to their sense of inclusion. This includes how teachers have been supportive of mastering school related tasks and participation in school through positive teacher-student relationships characterized by recognition. Perspectives on the organization of teaching also emerge as an important requirement for inclusion in schools. The second theme, "Fellow students importance of inclusion," discusses how fellow students have been significant for the participants' inclusion in school. In this context, student diversity within the school is highlighted as meaningful.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Nå kan jeg bare være med og være meg!" En kvalitativ studie av tidligere elever med innvandrerbakgrunn sine opplevelser og erfaringer med inkludering i skolen.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record