Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØritsland, Trond Are
dc.contributor.authorFremming, Daniel
dc.date.accessioned2024-08-31T17:20:09Z
dc.date.available2024-08-31T17:20:09Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187262882:34481368
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3149463
dc.description.abstractKonsum- og atferdsendring med hensyn på den enkelte forbruker blir ofte fremstilt som den endelige løsningen på spørsmålet om hvordan vi som et samfunn skal få ned forbruket og kutte ned klimagassutslippene. Det er allerede kjent at økt forbruk gjenspeiler økt forurensning, men også en reduksjon i tilgjengelige råvarer og materialer, spesielt av de ikke-fornybare ressursene. To sentrale faktorer som vil bli behandlet er produkter og egenskaper hos disse som kan være med på å påvirke forbrukere til å beholde produktet lengre fremfor å erstatte dem. Det andre er eksterne krefter som har tilrettelagt for planlagt foreldelse og svikt i teknisk infrastruktur i produkter og opplyse om disse og eventuelle nåværende tiltak som skal være med på å motvirke dette. Med denne oppgaven ønsker jeg å finne og utvikle metoder for å bevisstgjøre konsumenter om såkalt «planned obsolence» gjennom litteraturstudier og forsøk, for hvordan skal konsumenter stille seg til foreldelsen av produkter når disse produktene gjennom en årrekke har blitt systematisk utviklet og planlagt fra produsentenes side? Med dette i bakhodet ønsker jeg å gjøre forbrukere mer bevisste over kjøp de er i ferd med å gjennomføre ved å ta i bruk tidligere innsikt til hva som gjør produkter og gjenstander mer beholdbare, til å lage narrativer, danne kritiske spørsmål hos forbrukere under innkjøp eller påminne dem om systemet som tillater svikt i produktene vi kjøper.
dc.description.abstractConsumption and behavioural change involving the individual consumers are often presented as the ultimate answer to the question about how we as a society can reduce consumption and reduce greenhouse gas emissions. It is an established notion that increased consumption is tied to an increased pollution, but also a reduction in available raw materials and resources, especially the non-renewable. Two key factors are presented in this thesis: products and their characteristics that can influence consumers to keep products longer rather than replace them. The second, the external forces that have facilitated planned obsolescence and failures in the technical infrastructure of products, and to inform about these and any current measures aimed at counteracting this. I want to find and develop means to raise consumer awareness about so-called "planned obsolescence" through literature studies and experiments. How should consumers respond to the aging of products when these products have been systematically developed and planned over the years by the manufacturers? With this in mind, I want to make consumers more aware about purchases they are about to make by utilizing initial insights into what makes products and items more durable, creating narratives, forming critical questions among consumers during purchases, or remind them about the system that allows the failure of products we buy.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleExposing planned obsolescence and changing consumer behaviour - An investigation into obsolescence in products and possible avenues
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel