Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDagsland, Sindre
dc.contributor.authorSønstebø, Marin
dc.date.accessioned2024-08-29T17:20:27Z
dc.date.available2024-08-29T17:20:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187873474:46814811
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3149144
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSom lærerstudent har jeg gjennom studiet blitt introdusert for en funksjonell forståelse av skriving. Dette hadde jeg et ønske om å få en større innsikt i, gjennom min masteroppgave. Derfor har målet med denne kvalitative studien vært å se på hvordan elever viser mottakerorientering i tekst. Studiens problemstilling er: Hvordan viser fem 3. trinns elever mottakerorientering i overbevisende tekster? For å besvare denne problemstillingen har jeg dermed sett på skriveoppgavene elever får presentert i skolen, og hva disse oppgavene posisjonerer elevene til. Samtidig har det vært interessant å undersøke hvordan skriveoppgavene som har vært gitt, har vært med på å posisjonere elevene i sin egen tekst. For å undersøke denne problemstillingen nærmere, har jeg derfor valgt å formulere to forskningsspørsmål som blir sentrale i denne studien: Hvilke skriverroller inviterer skriveoppgaven til? og Hvordan posisjonerer elevene seg i tekstene som svar på skriveoppgaven? For å kunne besvare problemstillingen har jeg analysert fire skriveoppgaver som var utgangspunktet for elevtekstene. Videre analyserte jeg med et blikk på sjanger, informasjonsmengde, mottaker, skriverrolle og hvilket fag skriveoppgaven inviterte til. Deretter gjorde jeg en posisjoneringsanalyser av de fem tilhørende elevtekstene. De fem utvalgte elevtekstene viser på ulike måter mottakerorientering i tekst. Elevenes posisjonering viser tydelig hvordan hver enkelt posisjonerer seg på ulike måter, samtidig som enkelte har ulike posisjoneringer innad i teksten. Som en del av det å forstå elevenes tekster, er det viktig å forstå hva de skriver ut ifra, nemlig skriveoppgaven. Gjennom å analysere disse ble det tydelig at designet av skriveoppgavene har en påvirkning på hvordan elevenes tekster blir. Tekstene kan bli påvirket av hvordan mottaker blir presenter og hva teksten skal handle om. Et annet funn som ble tydelig under analysen, er lærerens sentrale rolle i en skrivesituasjon. Læreren kan påvirke skrivesituasjonen ved å blant annet legge til eller fjerne informasjon fra den eksisterende skriveoppgaven. Dette kan resultere i at skriveoppgaven blir endret, og elevteksten baserer seg på noe annet enn den opprinnelige skriveoppgaven. Resultatene jeg har kommet frem til i denne studien, underbygges av tidligere forskning. De presiserer at skriveoppgaver kan være kompliserte og vanskelige å navigere seg til, og en bør derfor tenke nøye over dens form (Kvistad & Otnes, 2019, s. 116).
dc.description.abstractAs a student teacher, I have been introduced to functional understanding of writing. I wanted to gain a greater insight into this through my master’s thesis. Therefore, the goal of this qualitative study has been to analyze how students demonstrate recipient orientation in text. The study’s research question is: How do five 3rd grade students demonstrate recipient orientation in persuasive texts? To answer this question, I have looked at the student’s writing assignments. I wanted to see how these assignments positioned the students. At the same time, it has been interesting to analyze how the writing assignments have helped to position the students in their own text. In order to analyze this issue in more detail, I have chosen to formulate two research questions which will be central for this study: Which writing roles do the assignments invite to? and How do the students position themselves in the text in response to the writing assignment? To be able to answer the study’s problem, I have analyzed four writing assignments. Furthermore, I analyzed with a focus on genre, amount of information, recipient, writer’s role and which subject the assignment invited to. I then did a positioning analysis of the associated student text. The five selected student text show recipient orientation in the text in various ways. The students’ positioning clearly shows how each individual position themselves in different ways, while some have different positioning within the text. As part of understanding the student’s texts, it is important to understand what they are writing from, the writing assignment. By analyzing these, it became clear that the design of the writing tasks has an influence on how the students text turn out. The text ca be influenced by how the teacher introduce the recipient of the student text and the content of the text. Another finding that became clear during the analysis is the teacher’s role in a writing situation. The teacher can influence the writing situation by, adding or removing information from the existing writing assignment. This can result in the writing assignment being changed, and the student text being based on something other than the original writing task. The results of this study are supported by previous research. They say that writing assignments can be complicated and difficult to navigate, and one should therefore think carefully about its design (Kvistad & Otnes, 2019, s. 116).
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers mottakerorientering og skriveoppgavens kompleksitet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel