Vurdering av ChatGPT - en utdanningsrevolusjon
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Abstract
Denne oppgaven vurderer språkmodellen ChatGPT 3.5 sin evne til å generere undervisningsopplegg for 7. trinn i Naturfag. Oppgaven bruker to tilnærminger i form av Systematikeren og Pragmatikeren. Systematikeren er en lærerkarakter som konstruerer sin forespørsel til ChatGPT 3.5 basert på læringsforløpet til Smith et al. (2006), mens Pragmatikeren prioriterer hastighet og lager sin forespørsel basert på intuisjon og effektivitet, uten henvisning til eksisterende forskning. Studien benytter deduktiv innholdsanalyse med 5E-modellen som analytisk rammeverk for å evaluere undervisningsoppleggene generert av ChatGPT 3.5. Tre opplegg ble produsert for hver lærerkarakter for å vurdere både kvaliteten og reproduserbarheten til de genererte undervisningsoppleggene. Reproduserbarhet referer til i hvilken grad ChatGPT 3.5 kan generere lignende svar når samme forespørsel gjentas.Resultatene viser at ChatGPT 3.5 genererer undervisningsopplegg med høy grad av reproduserbarhet når vi ser på de fem fasene i 5E-modellen. Likevel er det betydelige forskjeller mellom Systematikeren og Pragmatikeren. Systematikeren produserer undervisningsopplegg som prioriterer elevdeltakelse og er mer interaktive, mens Pragmatikeren lager opplegg som setter elevene i en mer passiv rolle.Denne studien gir innsikt i nytten av å bruke kunstig intelligens når en har ulike tilnærminger og ulik intensjon. Dette kan være nyttig for lærere som ønsker å bruke kunstig intelligens eller få en bedre forståelse av kunstig intelligens og dens styrker og begrensninger. This thesis assesses the ability of ChatGPT 3.5 the language model to generate teaching material for 7th grade science classes. The thesis uses two approaches: The Systematiker and the Pragmatiker. The Systematiker is a teacher character that constructs its requests to ChatGPT 3.5 based on the learning trajectory of (Smith et al., 2006), while the Pragmatiker prioritizes speed and creates its request based on intuition and efficiency, without reference to existing research. The study uses deductive content analysis with the 5E-model as an analytical framework to evaluate the lesson plans generated by ChatGPT 3.5. Three lesson plans were produced for each teacher character to assess both the quality and the reproducibility of the generated lesson plans. Reproducibility refers to the extent to which ChatGPT 3.5 can generate similar responses when the same request is repeated.The results show that ChatGPT 3.5 generates tutorials with a high degree of reproducibility when looking at the five phases of the 5E-model. However, there are significant differences between the Systematiker and the Pragmatiker. The Systematiker produces programs that prioritize student participation and are more interactive, while the Pragmatiker creates programs that put students in a more passive role. This study provides insight into the benefits of using artificial intelligence for different approaches and different intentions. This can be useful for teachers who want to use artificial intelligence or gain a better understanding of artificial intelligence and its strengths and limitations.