Show simple item record

dc.contributor.advisorKibirige, Ronald.
dc.contributor.advisorHovde, Sunniva Skjøstad
dc.contributor.authorLeth-Olsen, Hanne
dc.date.accessioned2024-08-27T17:20:22Z
dc.date.available2024-08-27T17:20:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:189241072:132288592
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3148712
dc.description.abstractDette masterprosjektet er en praksisledet, kunstbasert performativ studie som søker innsikt i hvordan heteronormativitet gjør seg til kjenne i kunstfag i ungdomsskolen og hvordan et didaktisk design i kunst og håndverk kan brukes for kreativ utfoldelse og refleksjon rundt å uttrykke kjønnsidentitet. Karen Barads (2007) teori om agentiske realisme er en del av det teoretiske rammeverket, og vi har forsket med, på og gjennom kunstutrykk, med kjønnsidentitet som navigasjonspunkt. Jeg har med ungdommer som medforskere og vi jobber med kunst og kunstneriske prosesser som både materiale og måter å få kunnskap på. Vi representerer et mangfold av kjønnsidentiteter og forsøker å forstyrre heteronormativiteten. Jeg benytter diffraktiv analyse i det performative kunnskapsapparatet, med innslag av kunstbasert og affektiv analyse, og gjennom tre stopp-punkt, ser jeg på hva som oppstår i studien. Studien forsket utfra et omdreiningsspørsmål: Hvordan vil elever i ungdomsskolen forme et didaktisk design i kunst og håndverk slik at det støtter deres egen forståelse av kjønn og samtidig søker å forstyrre heteronormativiteten? og tre forskningspørsmål: 1. Hvilke kjønnsforestillinger opplever ungdommene at kunstfagenes innhold gjenspeiler? 2. På hvilken måte kan elever som definerer seg innenfor et bredt spekter av kjønnsuttrykk, finne det meningsfylt å jobbe med temaet i faget kunst og håndverk? 3. Hvordan kan vi, som definerer oss som ciskjønnet, heterofil lærer, åpne opp vår undervisning slik at den oppleves inkluderende, trygg og befriende for alle slags kjønnsuttrykk? Funnene i studien viser at ungdommene ikke opplever at kunstfag gjenspeiler heteronormativiteten, men drar fram andre deler av skolehverdagen som problematisk. Vi har forsket blant annet på en kollasjoppgave som medforskerne syns var gøy, og som gir rom for å uttrykke både kjønnsidentitet, identitet og kunstnerisk utfoldelse. Som ciskjønnet, heterofil lærer trenger vi kunnskap om queer, vi trenger å skape gode relasjoner gjennom respekt og nysgjerrighet og vi må snakke om det.
dc.description.abstractThis project is a practice-led, art-based performative study that seeks insight into how heteronormativity emerges in art subjects in secondary school, and how a didactic design in arts and crafts can be used for creative expression and reflection around expressing gender identity. Karen Barad's (2007) theory of agentic realism is part of the theoretical framework, and we have researched with, on, and through artistic expression, gender identity as a navigation point. Because I have young people as co-researchers and we work with art and artistic processes as material and ways of gaining knowledge, I position us in a performative and post-qualitative landscape. We represent a diversity of gender identities and attempt to disrupt heteronormativity. Research material has been produced through creative work, audio recordings of the discussions along the way, and my reflection notes. I use diffractive analysis in the performative knowledge apparatus, with elements of art-based and affective analysis, and through three stopping points, I look at what arises in the study. The study was researched based on a central question: How will pupils in secondary school shape a didactic design in arts and crafts so that it supports their understanding of gender and at the same time seeks to disrupt heteronormativity? and three research questions: 1. What gender concepts do the young people experience that the content of art subjects reflects? 2. In what way can students who define themselves within a wide range of gender expressions find it meaningful to work with the theme in the subject of arts and crafts? 3. How can we, who define ourselves as cisgender, heterosexual teachers, open up our teaching so that students experience inclusive, safe, and liberating teaching for all kinds of gender expression? The findings in the study show that the young people do not feel that art subjects reflect heteronormativity, but highlight other parts of everyday school life as problematic. We have researched, among other things, a collage task that the co-researchers thought was fun, and which gives room to express both gender identity, identity and artistic expression. As cisgender, heterosexual teachers, we need knowledge about queer, we need to create good relationships through respect and curiosity, we need to reflect on our bias and we need to talk about queer.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLa oss bli skeive sammen. En praksisledet, kunstbasert performativ studie om queer, kunst og håndverk og heteronormativitet sammen med ungdom
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record