Fysikkens rolle i ungdomsskolen
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3972]
Abstract
Vi står i dag ovenfor en stor og langvarig rekrutteringskrise i realfagene i Norge. Det er få elever som velger å fordype seg i realfagene, og spesielt i fysikk (Angell et al., 2003; Guttersrud, 2001; Wahl, 2009). Det norske samfunnet er avhengig av høy teknisk og naturvitenskaplig kompetanse. Skolen skal legge til rette for denne kompetansen både i et allmenndannende og studieforberedende perspektiv. Situasjonen krever at det gjennomføres tiltak for å øke rekrutteringen i fysikk på alle nivåer i utdanningssystemet, inkludert ungdomsskolen (Angell et al., 2003). I Norge har det blitt forsket lite på fysikkens rolle i ungdomsskolen, og særlig med utgangspunkt i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Denne studien har som hensikt å belyse dette. Problemstillingen som er valgt er: «Hvilket syn har naturfaglærere på fysikkens rolle i ungdomsskolen?», med følgende forskningsspørsmål:1.«Hvor stor plass tar fysikk i naturfaget i forhold til de andre fagdisiplinene (kjemi, biologi og geofag) ifølge naturfaglærere?». 2.«Hvordan vurderer og beskriver naturfaglærere ulike aspekter ved fysikk?». Studiens forskningsdesign er Mixed Methods, hvor naturfaglærere på ungdomsskolen blant annet vurderer påstander med Likert-skala og utdyper svarene på åpne spørsmål gjennom et spørreskjema. Studien viser at lærerne vektlegger de ulike fagdisiplinene innenfor naturfag svært ulikt og at det er visse faktorer som påvirker lærernes handlingsrom tilknyttet dette. Et hovedfunn i studien er at flere av lærerne ønsker mer undervisningstimer i fysikk, og naturfag generelt. Naturfaglærerne vurderer også aspekter ved fysikk ulikt, men det blir konkludert med at noen aspekter er generelle og gjeldende for de fleste. Nesten alle lærerne i studien vurderer og beskriver fysikk i ungdomsskolen som interessant og viktig, mens halvparten vurderer det som vanskelig. Studien viser derfor at fysikkens rolle i ungdomsskolen er kompleks og burde bli styrket mer. The science subjects in Norway are currently facing a major and long-lasting recruitment crisis. Few students choose to study science subjects, and especially physics (Angell et al., 2003; Guttersrud, 2001; Wahl, 2009). The Norwegian society is dependent on high technical and scientific competence. The educational system must facilitate these competences in both the general education and to prepare them for further education. This situation requires measures to be implemented to increase the recruitment in physics at all levels of the education system, including secondary school (Angell et al., 2003). Little research has been done on the role of physics in the secondary school, and especially based on the current curriculum (LK20) in Norway. This study aims to shed light on this. The main research question that has been chosen is: "What view do science teachers hold of the role of physics in secondary school?", with the following research questions:1. "How much is physics emphasized in science in relation to the other disciplines (chemistry, biology and geoscience) according to the science teachers?".2. "How do science teachers assess and describe different aspects of physics?".The study's research design is Mixed Methods, where science teachers at the secondary school, among other things, evaluate statements with a Likert-scale and elaborate on the open questions, through a questionnaire. The study shows that the teachers emphasize the various disciplines within science very differently and that there are certain factors that influence the teachers' actions related to this. A finding in the study is that several of the teachers want more lessons in physics, and science in general. The science teachers also assess aspects of physics differently, but it is determined that some aspects are general and applicable to most people. Most teachers in this study considers and describes physics in secondary school as interesting and important, while half of them considers it difficult. The study therefore shows that the role of physics in secondary school is complex and should be strengthened more.