Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohansen, Eivind Arnstein
dc.contributor.authorKraggerud, Ingvild Marie
dc.contributor.authorSørgaard, Lisa Grøtan
dc.date.accessioned2024-08-10T17:19:47Z
dc.date.available2024-08-10T17:19:47Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188164501:226890385
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3145669
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven er det sett på omfanget av gjenstander som blir mistet i samfunnet vårt, og hvordan man kan redusere eierens opplevde frustrasjon og de miljømessige konsekvensene av mistede og gjenglemte gjenstander. Prosjektet er gitt av Maria Sætre ved Netlife, og er en avsluttende bacheloroppgave ved Bachelor i interaksjonsdesign ved Institutt for design, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Gjøvik. Prosjektet er gitt på bakgrunn av en opplevelse av at folk mister et stort antall gjenstander uten at disse finnes igjen. Eksempelvis har antall mistede gjenstander på Oslo lufthavn Gardermoen økt fra 140 gjenstander per dag i 2014, til 200 gjenstander per dag i 2023. 35% av dette blir aldri hentet. Den negative effekten handler både om frustrasjon ved misting og miljømessige effekter ved gjenkjøp. Den negative miljømessige effekten bekreftes av FN (2023a), som viser til at det globale materielle fotavtrykket har økt med 70 prosent i perioden 2000-2017. Dette er et problem som mange kan kjenne seg igjen i, da vi alle opplever å miste ting, eller finne ting som andre har mistet. For å kunne redusere antallet ting som blir mistet permanent, samt begrense de negative miljømessige konsekvensene, har vi sett på hvordan vi kan designe en løsning som gjør det lettere å finne mistede ting. I prosjektet har det blitt benyttet ulike designmetoder for å utvikle en løsning som møter brukernes behov og svarer på problemene de har. Rapporten vil grundig gå gjennom hvordan gruppen kom frem til løsningen Fant.no.
dc.description.abstractIn this bachelor thesis, the focus has been on the number of items lost in our society, and how to reduce the owner's perceived frustration and the environmental consequences of lost and misplaced items. The project has been given by Maria Sætre at Netlife and is a final bachelor’s thesis in interaction design at the Department of Design, Norwegian University of Science and Technology in Gjøvik. The project is initiated based on an observation that people lose a significant number of items without them being found again. For example, the number of lost items at Oslo Airport Gardermoen increased from 140 items per day in 2014 to 200 items per day in 2023, with 35% of these never being retrieved. The negative impact encompasses both the frustration of losing items and the environmental effects of repurchasing. The adverse environmental effect is confirmed by the UN (2023a), who indicates that the global material footprint has increased by 70 percent from 2000 to 2017. This is a problem many can relate to, as we all experience losing items or finding items lost by others. In order to reduce the number of permanently lost items and limit the negative environmental consequences, we have looked into designing a solution that makes it easier to find lost items. Various design methods have been employed in the project to develop a solution that meets users' needs and addresses the problems they face. The report will thoroughly outline how the group arrived at the solution, Fant.no.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFant.no - Retur av mistede gjenstander for ressursmessig bærekraft
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel