Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøvlien, Eline Drury
dc.contributor.authorGisholt, Vegard
dc.date.accessioned2024-08-09T17:20:09Z
dc.date.available2024-08-09T17:20:09Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263525:46914803
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3145663
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker medborgerskapets rolle i ungdomsskolen i Norge, England og Australia. Problemstillingen oppgaven søker å besvare: Hvilke forskjeller finner vi i fremstillingen av medborgerskap i norske, engelske og australske læreplaner i samfunnsfag? Oppgaven tar i bruk idealtyper og dimensjoner av medborgerskap, som analytiske verktøy i en komparativ innholdsanalyse av tre ulike faglæreplaner. Analysen avslører betydelige forskjeller i hva slags medborger utdanningsinstitusjonene vektlegger i faglæreplanene for Samfunnsfag, Citizenship og Civics and Citizenship. Mens politisk kunnskap er høyt verdsatt i engelsk og australsk læreplan, er det nesten fraværende i Norge. Den norske læreplanen skiller seg ut med bredere kompetansemål, med stor vekt på mangfold, globalt medborgerskap og sosial rettferdighet. Den australske læreplanen er den mest balanserte av de tre, med tydelige kompetansemål, som dekker et bredt spekter av relevante områder relevant for medborgerskap. Analysen indikerer at læreplaner er gjenstand for utdanningsinstitusjoners valg, som stammer fra politiske prioriteringer og reflekterer samfunnets normative forventninger og ønskede verdier hos medborgere.
dc.description.abstractThis master's thesis explores the role of citizenship in secondary education in Norway, England, and Australia. The research question it seeks to answer is: What differences do we find in the representation of citizenship in the Norwegian, English, and Australian social studies curricula? The thesis employs ideal types and dimensions of citizenship as analytical tools in a comparative content analysis of three different subject curricula. The analysis reveals significant differences in the type of citizen emphasized by educational institutions in the curricula for Social Studies, Citizenship, and Civics and Citizenship. While political knowledge is highly valued in the English and Australian curricula, it is nearly absent in Norway. The Norwegian curriculum stands out with broader goals and subject content, emphasizing diversity, global citizenship, and social justice. The Australian curriculum is the most balanced of the three, with subject content covering a wide range of relevant areas for citizenship. The analysis suggests that curricula are subject to the choices of educational institutions, which depends on political priorities and reflects societal normative expectations and desired values of citizenship.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVariasjoner i medborgerskapsforståelse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel