Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnutsen, Bård
dc.contributor.advisorEmstad, Anne Berit
dc.contributor.authorHammer, Ingrid
dc.date.accessioned2024-08-06T17:20:11Z
dc.date.available2024-08-06T17:20:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188918320:47673523
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3144840
dc.description.abstractI denne studien undersøkes mulighetsrommet seks lærere i videregående skole opplever i forbindelse med bruk av disseksjon som læringsaktivitet i egen biologiundervisning. Problemstillingen som utforskes i denne studien er: Hvordan opplever biologilærere mulighetsrommet for bruk av disseksjon i biologiundervisning i videregående skole? Formålet med forskningen er å belyse mulighetsrommet slik at både nyutdannede og erfarne lærere kan inspireres og gjøres bevisst egne profesjonsdidaktiske valg i forbindelse med bruk av disseksjon. I tillegg ligger til grunn et personlig ønske om at arbeidet med denne oppgaven skal styrke mine egne profesjonelle handlingskompetanser for bruk av disseksjon i egen biologiundervisning. Bakgrunnen for studien baseres på en oppfatning av at biologilærere benytter disseksjon som læringsaktivitet i egen biologiundervisning, til tross for at disseksjon som læringsaktivitet ikke står eksplisitt nevnt i læreplanen for biologi. Denne studien vil derfor undersøke hvordan biologilærere opplever mulighetsrommet for bruk av disseksjon som læringsaktivitet i biologiundervisningen på videregående skole. For å svare på problemstillingen i denne studien ble det uført semistrukturerte intervjuer av seks lærere som jobber i videregående skole. Intervjuene ble transkribert og analysert gjennom bruk av refleksiv tematisk analyse. Følgende fire hovedtema ble identifisert: - Lærernes forutsetninger for bruk av disseksjon i biologiundervisning - Lærernes forståelse av disseksjon i biologiundervisning - Lærernes elev- og læringssyn - Ytre rammer for bruk av disseksjon i biologiundervisning Studiens funn tyder på at lærernes profesjonelle handlingskompetanse, mestringsforventning og motivasjon er faktorer som i stor grad påvirker lærernes opplevelse av mulighetsrommet for bruk av disseksjon i egen biologiundervisning. Særlige faktorer som trekkes frem er lærernes yrkesrelevante kunnskaper, ferdigheter og kontroll over ytre faktorer i forbindelse med disseksjon, hvor tid, tilgang til disseksjonsmaterialer og tilgang til egnede fasiliteter og oppbevaringsmuligheter av disseksjonsmateriale virker sentrale. Samtidig virker lærernes yrkesidentitet, praksisfellesskapet de tilhører, og eventuelt samarbeid med kollegaer, å ha betydning for lærernes opplevelse av mulighetsrommet for bruk av disseksjon.
dc.description.abstractIn this study, the scope of possibilities six upper secondary school teachers experiences for using dissection as a learning activity in their own biology teaching is examined. The problem that is explored in this study is: How do biology teachers experience the scope of possibilities for using dissection in biology teaching in upper secondary school? The purpose of this research is to shed light on the opportunities of the use of dissection, so that both newly qualified and experienced teachers can be inspired and make professional didactic choices for their use of dissection. In addition, I have a personal desire that the work on this assignment will strengthen my professional action skills for the use of dissection in my own biology teaching. The background for this study is based on the fact that dissection as a learning activity is not explicitly mentioned in the curriculum for biology, despite the perception that biology teachers use dissection as a learning activity in their own biology teaching. This study will therefore investigate how biology teachers experience the scope for using dissection as a learning activity in biology teaching at upper secondary school. In order to answer the problem of this study, semi-structured interviews were conducted with six upper secondary school teachers. The interviews were transcribed and analyzed using reflexive thematic analysis. The following four main themes were identified: - The teachers' prerequisites for using dissection in biology teaching - The teachers' understanding of dissection in biology teaching - The teachers' view of students and learning - External framework for the use of dissection in biology teaching The study’s findings indicate that the teachers’ professional action skills, self-efficacy and motivation are factors that largely influence the teachers’ experience of the scope for using dissection in their own biology teaching. Highlighted factors are the teachers’ professionally relevant knowledge, skills and control over external factors connected to dissection, where time, access to dissection materials and access to suitable facilities and storage options for dissection material seem important. At the same time, the teachers’ professional identity, the community they belong to, and possible collaboration with colleagues seem to have an impact on the teachers’ experience of the scope for using dissection.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBruk av disseksjon i biologiundervisning i videregående skole: En intervjustudie av seks læreres opplevelse av mulighetsrom knyttet til bruk av disseksjon i biologiundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel