Fra stjernestøv til skolepult: En studie av elevers forståelse av Big Bang og stjernedannelse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3144311Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3790]
Sammendrag
Denne masterstudien ser på ungdomsskoleelevers forståelse av Big Bang-teorien. Dette ble undersøkt ved hjelp av en kvalitativ forskningsmetode, der dataene ble innsamlet gjennom spørreskjema. Spørreskjemaet bestod av åpne spørsmål som skulle være med å avdekke elevers forståelser og misoppfatninger av Big Bang-teorien. Ved hjelp av samtale med to lærere som har undervist om temaet, og ved pilotering av masterstudenter på NTNU, har det blitt utredet et spørreskjema som ble gjennomført som en spørreundersøkelse på en ungdomsskole i Trondheim. I etterkant av innsamlingen ble dataene analysert ved hjelp av Braun & Clarke sin tematiske analyse.
Elevene hadde hatt undervisning om Big Bang noen måneder i forkant av spørreundersøkelsen, som da betyr at dette er en forskning som er gjennomført i etterkant av undervisning. Funnene viser at elevene en veldig god forståelse for at Big Bang var dannelsen av universet, og en relativt god kunnskap om universets alder. Elevene viste også at de forstår hvordan stjerner og planeter dannes. Resultatene viser derimot at elevene har en oppfatning som er feil i forhold til dagens forståelse av kosmologi, nemlig at Big Bang var en eksplosjon. Rundt 66% av alle elevene hadde en oppfatning av dette. I tillegg hadde elevene en manglende forståelse for hvorfor Big Bang er den beste teorien vi har om universets opprinnelse. Elevene viser at de vet at Big Bang har med utvidelsen av universet å gjøre, men de forstår ikke hvorfor. This master thesis looks upon the understanding of the Big Bang theory of secondary school pupils. This has been done by a qualitative research method, where the data was collected through a questionnaire. The questionnaire consisted of open-ended questions that were supposed to help uncover students understanding and misunderstandings of the Big Bang theory. With the help of a conversation with two teachers who have taught on the topic, but also by piloting masters students at NTNU, a questionnaire has been made and carried out as a survey at a secondary school in Trondheim. Following the collection, the data was analyzed using Braun & Clarkes thematic analysis.
The students had been taught about the Big Bang a few months before the survey, which then means that this is a research that has been carried out after teaching. Based on the findings, the students have a very good understanding that the Big Bang was the formation of the universe, and a relatively good knowledge about the age of the universe. The students also showed that they understand how stars and planets are formed. The results show, on the other hand, that the students have a perception that is incorrect in relation to the current understanding of cosmology, namely that the Big Bang was an explosion. Approximately 66% of all students had a perception of this. In addition, the students had a lack of understanding of why the Big Bang theory is the best theory we have about the origin of the universe. The students show that they know that the Big Bang is related to the expansion of the universe, but they do not understand why.