Arbeid med linleumstrykk på trevirke: Estetiske uttrykk og didaktisk overføringsverdi
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3900]
Abstract
S A M M E N D R A G
Denne kvalitative studien tar for seg hvordan ulike tresorter og deres overflater påvirker prosessen og resultatet av linoleumstrykk på trevirke. Gjennom praktisk arbeid og analyse av materialer, prosesslogg og motivtrykk, undersøker jeg de visuelle og taktile uttrykkene som oppstår ved variert bruk av treslag og overflater. Videre reflekterer jeg over funnene og deres didaktiske potensial i kunst- og håndverksundervisningen.
Problemformuleringen er: Å arbeide med linoleumstrykk på trevirke: Hvilke visuelle og taktile uttrykk kan jeg oppnå ved å variere tresort og overflate, og hvilket potensial har dette i en didaktisk sammenheng?
Gjennom en fenomenologisk tilnærming og praksisledet forskning (PLF) utforsker jeg både materialets påvirkningskraft og tilhørende didaktiske potensialer. Forskningsmaterialet er generert gjennom en kombinasjon av loggskriving, bilder, videoer, taleopptak og praktisk arbeid på sløydsalen og i grafikkverkstedet, med fokus på mine sanselige opplevelser. Materialanalysen gir meg innsikt i materialene linoleum, furu, bjørk og eik, slik at jeg bedre forstår deres visuelle og taktile egenskaper. Logganalysen utforsker samhandlingen med materialer, maskiner og læringsprosessen basert på loggnotater. Motivtrykkanalysen fokuserer på visuelle og taktile opplevelser av linoleumstrykk på trevirke og å identifisere ulike uttrykk ved variasjon i treslag og overflater.
Selv om denne studien kun gir et glimt av de mulighetene som ligger i arbeid med linoleumstrykk på trevirke, legger den grunnlaget for videre utforskning og implementering i undervisningspraksis. Med en opplevelse av lite tidligere forskning knyttet til linoleumstrykk på tre, kan denne studien bidra til et enda større mangfold i det kunstfaglige forskningsfeltet.
Nøkkelord: Linoleumsnitt, trevirke, estetiske uttrykk, sanselige opplevelser. A B S T R A C T
This qualitative study examines how different types of wood and their surfaces affect the process and outcome of linoleum printing on wood. Through practical work and analysis of materials, notes written during the process, and printed motifs, I investigate the visual and tactile expressions that arise from varied use of different types of wood and surfaces. Furthermore, I reflect on the findings and their didactic potential in arts and crafts education.
The purpose of this master’s thesis is to find an answer to this question: Working with linoleum printing on wood: What visual and tactile expressions can I achieve by varying wood type and surfaces, and what potential does this have in a didactic context?
Using a phenomenological approach and practice-led research (PLR), I explore both the influence of the material and the didactic possibilities. The data I studied is generated through a combination of written notes, images, videos, audio recordings, and practical work in the woodworking station and printmaking studio, focusing on my sensory experiences. Material analysis provides insight into the characteristics of linoleum, pine, birch, and oak, allowing for a better understanding of their visual and tactile properties. Analysis of my written notes explores the interactions with materials, machinery, and the learning process based on my notes. Analysis on motif printing focuses on visual and tactile experiences of linoleum printing on wood and identifying different expressions through variation in wood species and surfaces.
This study only provides a glimpse of the possibilities working with linoleum printing on wood, yet it establishes a foundation for further exploration and implementation in teaching practice. With limited previous research on linoleum printing on wood, this study may contribute to even greater diversity in the field of artistic research.
Keywords: Linoleum printing, wood, aesthetic expressions, sensory experiences.