Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørum, Anne Grut
dc.contributor.advisorBakken, Anne-Line
dc.contributor.authorDretvik, Ingrid
dc.date.accessioned2024-08-01T17:20:20Z
dc.date.available2024-08-01T17:20:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187580906:34408093
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3144145
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg å bruke inspirasjon fra et spesifikt sted for å utvikle et mønsterdesign på en strikket genser. Stedet som er valgt i denne undersøkelsen er bygdemuseet Ner-Killingberg, som befinner seg i hjembygden min, Leksvik. Dette forskningsprosjektets problemstilling er: Hvordan kan et spesifikt sted gi inspirasjon til mønsterdesign på en strikket genser, og hvilke tverrfaglige didaktiske potensialer kommer frem i prosessen? Med en hermeneutisk-fenomenologisk vitenskapsteoretisk posisjon, har jeg valgt praksisledet forskning og estetikkbasert forskning som metodologi, da mine handlinger i denne prosessen leder vei til det ferdige produktet og jeg forsker med kunsten (Østern, 2017, s. 8). Sammen med funnene fra innsamlingen som belyser denne prosessen opp mot teori, drøftes funn fra mitt kunstneriske utviklingsarbeid. Studiets kunnskapsbidrag er å fremheve bruk av et sted som inspirasjon inn i kunst og håndverk som fag på skolen, da med et ekstra fokus på tverrfaglighet. Verdien ligger i oppdagelsene som blir gjort under denne reisen og på det skapende arbeidet som blir produsert i denne perioden. Det kunstneriske uttrykket blir et resultat av min tolkning av Ner-Killingberg og dets stedsidentitet. Nøkkelord: tverrfaglighet, identitet, tilhørighet, designprosess, mønsterdesign, estetiske læreprosesser, eget kunstnerisk uttrykk.
dc.description.abstractThis master's thesis is a qualitative study that explores using inspiration from a specific place to develop a pattern design for a knitted sweater. The place chosen for this study is the Ner-Killingberg village museum, located in my hometown of Leksvik. The research question for this project is: How can a specific place inspire pattern design for a knitted sweater, and what interdisciplinary didactic potentials emerge in the process? With a hermeneutic-phenomenological scientific theoretical position, I have chosen practice-led research and aesthetics-based research as my methodology, as my actions in this process lead to the final product, and I research with the art (Østern, 2017, p. 8). Along with the findings from the data collection that illuminate this process against theory, findings from my artistic development work are discussed. The study's contribution to knowledge is to highlight the use of a place as inspiration in arts and crafts as a school subject, with an extra focus on interdisciplinarity. The value lies in the discoveries made during this journey and in the creative work produced during this period. The artistic expression becomes a result of my interpretation of Ner-Killingberg and its local identity. Keywords: interdisciplinarity, identity, belonging, design process, pattern design, aesthetic approach to learning, personal artistic expression
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLokalhistorie gjenskapt i mønsterdesign
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel