Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Anette
dc.contributor.advisorHøgseth, Harald Bentz
dc.contributor.authorSæther, Marianne
dc.date.accessioned2024-08-01T17:20:15Z
dc.date.available2024-08-01T17:20:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187580906:50616788
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3144143
dc.description.abstractDenne masteroppgaven presenterer en kvalitativ undersøkelse om utforskende arbeid med keramisk penselglasur. Hensikten med denne undersøkelsen er å belyse hvordan undersøkende arbeid med penselglasur i kunst og håndverksfaget kan brukes i estetiske læreprosesser og på den måten åpne for sansing, undring og nysgjerrighet. Problemstillingen i undersøkelsen er: «Hvilke erfaringer kan en utforskende prosess med penselglasur gi, og hvilket didaktisk potensial kan det ha?» Med utforskende ligger det å oppleve, sanse og eksperimentere samtidig som en har en undrende og nysgjerrig innstilling til fenomenet som undersøkes. Derfor kan problemstillingen ses i to deler, der den første handler om erfaringene jeg gjør i det utforskende arbeidet med penselglasurer, mens den andre delen handler om hvordan jeg på bakgrunn av erfaringene mine kan bruke dette i skolen, med tanke på kunst og håndverksfaget. Med utgangspunkt i en fenomenologisk vitenskapsteoretisk posisjonering gir undersøkelsens tilnærming god mulighet til å beskrive subjektive opplevelser og erfaringer. Fenomenologien åpner for at jeg kan beskrive glasurene grundig fra flere perspektiv, og det gir både dyp og ny innsikt. Denne posisjoneringen kombineres med en A/R/Tografisk tilnærming som legger til rette for å oppleve og erfare gjennom både et utøverperspetiv, et forskerperspektiv og et lærerperspektiv. I undersøkelsen har jeg skapt en rekke keramiske former der overflaten med ulike glasurkombinasjoner er i fokus. I en utforskende prosess har jeg både formet, glasert, tatt bilder og video, notert, loggført og analysert. Det er på bakgrunn av mine erfaringer og kunnskapen jeg har tilegnet meg underveis at jeg har funnet en pedagogisk overføringsverdi som kan videreføres i barneskolen og kunst og håndverksfaget. Analysen i undersøkelsen er basert på et formalestetisk perspektiv og et opplevelsesperspektiv, samt en A/R/Tografisk analyse. Gjennom analysen får jeg innsikt i hvordan glasurer fungerer i ulike kombinasjoner gjennom en utforskende tilnærming med fokus på nysgjerrighet, sansing og undring. Undersøkelsens kunnskapsbidrag ligger i å vise hvordan utforskende arbeid med penselglasur kan fungere som inspirasjon for undervisning som fremmer undring og nysgjerrighet innen kunst og håndverk på barneskolen. Nøkkelord: erfaring, opplevelse, estetiske læringsprosesser, skaperglede, engasjement, utforskertrang, undring, fantasi, penselglasur, keramikk, A/R/Tografi
dc.description.abstractThis master's thesis presents a qualitative study in exploratory work with ceramic brush on glazes. The purpose of this study is to explain how exploratory work with brush on glazes in the arts and crafts subject can be utilized in aesthetic learning processes, thereby facilitate sensory engagement, wonder, and curiosity. The research question in this study is: "What experiences can exploratory work with brush on glazes provide, and what didactic potential does it hold?" Exploratory work entails experiencing, sensing, and experimenting while maintaining a curious and inquisitive attitude towards the phenomenon under investigation. Therefore, the research question can be viewed in two parts, where the first part concerns the experiences gained through an exploratory approach to brush on glazes, while the second part focuses on how these experiences can be utilized in schools, particularly in the context of the arts and crafts subject. Based on a phenomenological epistemological positioning, the approach of the study offers a good opportunity to describe subjective experiences. Phenomenology allows for a thorough description of the glazes from multiple perspectives, providing both depth and new insights. This positioning is combined with an A/R/Tographic approach that facilitates experiencing and learning through the perspectives of the artist role, the researcher role, and the teacher role. In the study, I have created various ceramic forms where the surface, with its different glaze combinations is the main focus. Through an exploratory process, I have both shaped, glazed, taken photographs and videos, made notes, kept logs, and analyzed. It is based on my experiences and acquired knowledge that I have identified a pedagogical transfer value that can be applied in elementary school and in the arts and crafts subject. The analysis in the study is based on a formal-aesthetic perspective, an experiential perspective, and an A/R/Tographic analysis. Through the analysis, I gain insight into how glazes works in different combinations through an exploratory approach focused on curiosity, sensory engagement, and wonder. The research contribution of the study is to demonstrate how exploratory work with brush on glazes can inspire curious and inquiry-based teaching in the arts and crafts subject at the elementary school level. Keywords: experience, aesthetic learning processes, joy of creation, engagement, curiosity, wonder, imagination, brush on glazes, ceramics, A/R/Tography  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUndrende overflater
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel