Show simple item record

dc.contributor.advisorSchmeding, Alexander
dc.contributor.authorHollås, Mathilde Tangen
dc.date.accessioned2024-07-30T17:20:02Z
dc.date.available2024-07-30T17:20:02Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187609924:47706825
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143777
dc.description.abstractDenne studien har undersøkt programmeringsinnholdet i sannsynlighet i lærebøker for 9. trinn. Formålet har vært å få innsikt i hvordan programmering har blitt innført i sannsynlighetstemaet og hvordan programmering og sannsynlighet knyttes sammen. Ved å få et innblikk inn i lærebøkenes tilnærminger vil det kunne øke lærernes bevissthet omkring bruken av programmering i sannsynlighet og bøkenes programmeringsinnhold i temaet. Studiens forskningsspørsmål er: (1) Hva karakteriserer programmeringsinnholdet i sannsynlighetstemaet i norske matematikkbøker for 9. trinn? og (2) På hvilke måter knytter lærebøkene programmering og sannsynlighet sammen? Studien har benyttet seg av metoden kvalitativ innholdsanalyse og har analysert oppgaver og eksempler i sannsynlighetskapitlene i to lærebøker for 9. trinn. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av rammeverket til Bråting og Kilhamn (2021) om handlinger og begreper for å analysere bruken av programmering i lærebøkene. I tillegg ble en analyse om læring av sannsynlighet, utviklet fra Castro (1998) og Wilensky (1995) sine rammeverk om undervisning i sannsynlighet, utført på datamaterialet for å undersøke hvordan programmering blir brukt for å utvikle elevenes sannsynlighetsforståelse. Programmeringsinnholdet i sannsynlighetstemaet i norske matematikkbøker for 9. trinn karakteriseres av at eleven skal enten kopiere, utvide eller lage en egen kode ved bruk av tekstprogrammering i Python, samt en mangel på problemer med feilsøking. Dataene viser at programmeringsoppgavene knytter programmering og sannsynlighet sammen ved å benytte programmering hovedsakelig som et verktøy for simulering og beregning, der kunnskaper og ferdigheter innenfor sannsynlighet holdes sentralt i lærebøkene. Ved å være bevisst på lærebøkenes styrker, mangler og forskjeller i innhold og struktur, som denne studien har belyst i sannsynlighetskapitlene for 9. trinn, kan lærere få et innblikk inn i lærebøkene og vurdere og tilpasse til deres undervisning. Nøkkelord: lærebøker i matematikk, lærebokanalyse, programmering, sannsynlighet
dc.description.abstractThis study has examined the programming content in probability in 9th grade textbooks. The purpose has been to gain insight into how programming has been introduced in probability and how programming and probability are linked. By gaining an insight into the approaches in the textbooks, it could increase teachers' awareness of the use of programming in probability and the programming content of the books in this topic. The research questions of the study are: (1) What characterizes the programming content in the topic probability in Norwegian mathematics textbooks for 9th grade? and (2) In what ways do the textbooks connect programming and probability? The study has employed the method of qualitative content analysis and has analyzed tasks and examples in the probability chapters of two 9th grade textbooks. The data were analyzed using the framework by Bråting and Kilhamn (2021) about actions and concepts to analyze the use of programming in the textbooks. In addition, an analysis on learning probability, developed from Castro (1998) and Wilensky (1995) frameworks on teaching probability, was conducted on the data to examine how programming is used to develop students' understanding of probability. In both textbooks, a lack of debugging was observed, which is an important concept in programming. It seems that mathematical knowledge is central in the data, where programming is mainly used as a tool for simulation and calculation. From the findings of the study, there is a distinct difference in types of tasks and information provided to students in the different textbooks. Whether decomposed problems with many subtasks or a more open-ended problem are most favorable in learning probability and programming, or other topics, is an unanswered question that could be interesting to explore further. The programming content in the topic probability in Norwegian mathematics textbooks for 9th grade is characterized by students either copying, extending, or creating their own code using text-based programming in Python, along with a lack of debugging problems. The data shows that programming tasks link programming and probability by using programming mainly as a tool for simulation and calculation, where knowledge and skills in probability are kept central in the textbooks. By being aware of the textbooks' strengths, weaknesses, and differences in content and structure, as highlighted by this study in the probability chapters for 9th grade, teachers can gain insight into the textbooks and assess and adapt to suit their teaching. Keywords: mathematics textbooks, textbook analysis, programming, probability
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleProgrammering i sannsynlighet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record