Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugseth, Jan Frode
dc.contributor.authorLajord, Rakel Seland
dc.date.accessioned2024-07-27T17:20:36Z
dc.date.available2024-07-27T17:20:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187578189:50933761
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143517
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractStatistikk viser at det er kjønnsforskjeller i flere lag av skole- og utdanningssystemet. I grunnskolen får jenter bedre karakter enn gutter i alle fag med unntak av kroppsøving, flere gutter enn jenter avslutter videregående opplæring, og flere kvinner enn menn tar høyere utdanning (NOU 2019: 3). I denne oppgaven har jeg forsøkt å undersøke denne tematikken gjennom begrepet anerkjennelse. Med utgangspunkt i Arne Jordet (2020) sine perspektiver om hvordan anerkjennelse kommer til uttrykk i tre former i skolen, har jeg undersøkt om gutter og jenter opplever like stor grad av anerkjennelse i skolen. Problemstillingen jeg har belyst og undersøkt i denne oppgaven er: Hvilke sammenhenger er det mellom elevers kjønn og grad av opplevd anerkjennelse i skolen? For å undersøke problemstillingen har jeg benyttet meg av kvantitativ metode. Datamaterialet er samlet inn gjennom en digital spørreundersøkelse der jeg har forsøkt å måle i hvilken grad elevene ved et 4. trinn opplever anerkjennelse i skolen. Dette har jeg videre benyttet i analyser for å undersøke kjønnsforskjellene som fremkommer for utvalget. Resultatene fra analysene viser at de aller fleste elevene oppgir å oppleve høy grad av anerkjennelse i skolen, men at utvalgets jenter i gjennomsnitt rapporterer å oppleve anerkjennelse i høyere grad enn utvalgets gutter. Analysene viser også en positiv korrelasjon mellom anerkjennelse og motivasjon. Jeg har sett på tre ulike måter å forklare hvorfor det fremkommer kjønnsforskjeller i rapportert grad av anerkjennelse i skolen. Her har jeg sett på muligheten for at jenter i større grad har og utviser personlighetstrekk som skolen anerkjenner. En annen forklaring jeg har undersøkt, er at skolens arbeidsformer i større grad passer jentenes ferdigheter og interesser. En siste forklaring jeg har trukket frem, er at lærere er påvirket av forventninger og kjønnsstereotypier i møte med elevene, og at dette resulterer i at de i større grad anerkjenner jentene enn guttene. Jeg har i tillegg diskutert hvilken innsikt studien har gitt meg, og hvordan jeg videre kan benytte meg av den i mitt arbeid som lærer. Her har jeg både sett på hvordan jeg kan benytte meg av egne funn, men også arbeidet med tematikken og metoden, for å jobbe mot å anerkjenne mine fremtidige elever.
dc.description.abstractStatistics show that there are gender differences in several layers of the school and education system. In primary school, girls receive better grades than boys in all subjects except for physical education. More girls finish upper secondary school, and more women are taking higher education (NOU 2019: 3). In this thesis, I have tried to investigate this theme trough the concept of recognition, based on Arne Jordet’s (2020) perspectives on how recognition is expressed in school. The issue I have explored in this thesis is: What connections are there between pupils' gender and amount of perceived recognition in school? I have used a quantitative approach to explore the issue. The data is collected through a digital survey, where I have attempted to measure the amount of recognition a sample of pupils in fourth grade experience in school. I have then analysed the data, to investigate the gender differences. The result show that most of the pupil’s in the sample report to experience a high amount of recognition in school, but that the girls on average report to experience a higher amount of recognition then the boys. The analyses also show a positive correlation between recognition and motivation. I have looked at three different ways of explaining the gender differences of reported amount of recognition in school. I have looked into the possibility that girls at a higher degree than boys possess and show the personality traits that the school recognise. Another explanation is that the work method’s the school is mostly based on, to a greater extend fit the girls’ skills and interests. A final explanation is that the teachers are influenced by expectations and gender stereotypes, which results in them recognising the girls to a greater extent than boys. I have also discussed the insight I have gained, and how I can use this in my work as a teacher. I have considered how I can use my own findings, but also the work with the theme and method, to work towards recognising my future pupils.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKjønn og anerkjennelse - En kvantitativ studie av kjønns betydning for elevers opplevelse av anerkjennelse i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel