Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBurheim, Oda
dc.contributor.authorUlvund, Frida Othilie
dc.date.accessioned2024-07-26T17:20:13Z
dc.date.available2024-07-26T17:20:13Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187436574:47074205
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143455
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne kvalitative studien ønsker jeg å undersøke og belyse temaene argumentasjon og geometri på småtrinnet. Formålet med studien er å undersøke hvordan elever på 4. trinn argumenterer i arbeid med geometriske sorteringsoppgaver, da ved å se på hva som kjennetegner argumentene deres i denne konteksten. For å analysere elevenes argumenter, har jeg tatt utgangspunkt i Toulmin sin argumentasjonsmodell. Toulmin sin modell sier noe om selve argumentet, mens for å si noe om hvordan argumentene er i forhold til geometrisk tenkning har jeg brukt van Hieles nivåer til å analysere argumentene. Med Toulmins modell kunne jeg finne de ulike elementene i datamaterialet og så få innblikk i hvordan elevene viste de ulike elementene i argumentasjonene sine. Dette er en kvalitativ studie som har brukt observasjoner av samtaler mellom elevpar og helklassesamtaler. Jeg har filmet og transkribert datamateriale samlet inn i to klasser. Resultatet i studien min viser at elever på 4. trinn er i stand til å argumentere for ulike klassifiseringer av geometriske figurer ved hjelp av ord og handlinger. Jeg har i denne studien sett hvordan en slik type undervisningsøkt kan bidra til at elevene argumenterer mer for sine løsninger, og sett på hvordan læreren kan bidra til at elevene utvikler en evne til å argumentere på et høyere nivå. Det kom fram at da elevene opplevde uenighet, eller at noen hadde en annen løsning enn dem selv, så klarte de å argumentere på en mer utfyllende måte ved å bruke sin egen matematiske kunnskap i rettferdiggjøringen for sorteringene sine. Nøkkelord: Argument, argumentasjon, Toulmin, geometri, geometrisk tenkning
dc.description.abstractIn this qualitative study, I want to explore and enlighten the topics of argumentation and geometry at the earlier stages of education. The purpose of this study is to investigate how pupils in the 4th grade argue when working with geometric sorting tasks, by looking at what characterizes their arguments in this context. To analyze the pupil´s arguments, I have taken Toulmin´s argumentation model as a starting point. Toulmin´s model shows something about the argument itself, while to reveal something about how the arguments are in relation to geometric thinking, I have used van Hiele´s levels to analyze the arguments. With Toulmin´s model, I could find the different elements in the data material and then gain insight into how the pupils demonstrated the various elements in their arguments. This is a qualitative study that has used observations of conversations between student pair and whole class conversations. I have filmed and transcribed the data collected in two classes. The results of my study show that pupils in the 4th grade are able to argue for various classifications of geometric shapes using words and actions. In this study, I have seen how this type of teaching can lead to the pupils arguing more for their solutions, and I have seen how the teacher´s involvement can contribute to the pupils developing an ability to argue at a higher level. It emerged that when the pupils experienced disagreement, or that someone had a different solution than their own, they were able to argue in a more complementary way by using their mathematical knowledge to justify their sorting. Key words: argument, argumentation, Toulmin, geometry, geometrical thinking
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleArgumentasjon i geometri på småtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel