Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSunde, Anne Mette
dc.contributor.authorSolberg, Emma
dc.date.accessioned2024-07-26T17:20:12Z
dc.date.available2024-07-26T17:20:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187873474:46814967
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143454
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan et utvalg lærere arbeider med ord- og begrepslæring, med særlig fokus på elever med norsk som andrespråk. Jeg har studert i hvilken grad lærerne opplever arbeid med ord- og begrepslæring som viktig, og hvilke arbeidsmåter og tilpasninger de anvender i arbeidet for å tilpasse undervisningen slik at både førstespråkselever og andrespråkselever kan ta del i den. Med bakgrunn i målet i Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020, ønsket jeg i tillegg å undersøke lærernes syn på å inkludere flerspråklighet som en ressurs ved ord- og begrepstilegnelse, men også generelt i skolen. Studien har en kvalitativ tilnæmring der jeg har gjennomført semistrukturerte intervju med tre lærere som jobber med ulike trinn på barneskolen. Ved gjennomføring av intervju ville jeg få en innsikt i lærernes tanker, opplevelser og refleksjoner rundt arbeidet, samt hva det er ved deres undervisningspraksis de opplever som velfungerende og eventuelt utfordrende. Studiens teoretiske rammeverk er delt i to, og vil vektlegge andrespråksperspektivet. Den første delen baserer seg på litteratur om, og tidligere forskning på, ordforråd og ord- og begrepstilegnelse, mens den andre delen baserer seg på teori om didaktiske perspektiver knyttet til læreres rolle i arbeidet, samt hvordan kunnskap og innstilling kan ha påvirkning på praksis. Undersøkelsens funn viser at til som grunnlag for å vurdere ord- og begrepslæring og elevenes flerspråklige kompetanse som viktig og positivt, må man som lærer ha en kompetanse og kunnskap om hvilken påvirkning et godt ord- og begrepsforråd har for elevene, og hvordan elevenes førstespråk kan være en ressurs som kan brukes ved andrespråkstilegnelse. Til grunn for en positiv innstilling og holdning trengs altså kunnskap om ord- og begrepslæring, flerspråklig utvikling, og at flerspråklighet kan være et gode for elevene.
dc.description.abstractThis master´s thesis aims to examine how a selection of teachers work with word and concept learing, with a particular focus on pupils with Norwegian as a second language. I also wanted to gain insight into how teachers perceive word and concept learning as important, and what methods and adaptions they employ in their work to ensure that both first-language and second-language learners can participate in the instruction. In line with the objectives of the Curriculum for Knowledge Promotion 2020, I also wanted to investigate teachers´ views on incorporating mulitlingualism as a resourch in word and concept acquisition, as well as generally in school. The study employs a qualitative approach, where I conducted three semi-structured teacher interviews with teacher working at various levels in primary school. Through these interviews, I aimed to gain insight into teachers´thoughts, experiences and reflections on their work, as well as what aspects of their teaching practices they percieve as effective or challenging. The teoretical framework of the study is divided into two parts, emphasizing the perspective of second language acquisition. The first part is based on literature and previous research on vocabulary and word/concept acquisition, while the seccond part draws on theory about didactic perspectives related to teachers´roles in their work, and how knowledge and attitudes influence practice. The findings of the study indicate that to assess word and concept learning and pupils´multilingual competance as something important and positive, teachers must have knowledge and understanding of the impact that a good vocabulary and conceptual understanding have on students, and how pupils´first language can be a resource in second language acquisition. Thus, a positive attitude and approach require knowledge about word and concept learning, multilingual development, and the recognition that multilingualism can be beneficial for pupils.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLæreres arbeid med ord- og begrepslæring for andrespråkselever
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel