Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnudsen, Cecilie Slinning
dc.contributor.authorHolsing, Anna Sofie
dc.date.accessioned2024-07-24T17:20:29Z
dc.date.available2024-07-24T17:20:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187873474:52203746
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143138
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSAMMENDRAG Denne masteroppgaven omhandler bruk av digitale verktøy for å støtte leseforståelsen hos andrespråkselever. Fokuset i denne oppgaven er å se hvordan leseforståelsen hos andrespråkselever på ungdomstrinnet påvirkes med støtte av et digitalt verktøy. I denne studien blir det digitale læringsverktøyet Engasjerende Leser brukt. I tillegg til å fokusere på elevenes opplevelse av Engasjerende Leser, vil oppgaven også rette oppmerksomhet mot en lærers opplevelse og en norskfaglig vurdering av verktøyet. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan kan det digitale verktøyet Engasjerende Leser fungere som støtte for leseforståelsen hos andrespråkselever. I tillegg har oppgaven tre forskningsspørsmål: 1.Hvordan kan de forskjellige komponentene i det digitale verktøyet Engasjerende Leser bidra som støtte for leseforståelsen hos andrespråkselever? 2.Er det en sammenheng mellom elevenes opplevelse av Engasjerende Leser som støtte til leseforståelse og deres resultater fra leseøvingene? 3.Hvilke utfordringer og muligheter ser læreren knyttet til bruk av Engasjerende Leser i undervisning? For å svare på problemstillingen og forskningsspørsmålene har jeg gjennomført en kvalitativ studie med en fenomenologisk tilnærming. For å innhente data til oppgaven har jeg gjennomført to leseøvinger med og uten Engasjerende Leser med to andrespråkselever, samt intervju i etterkant. Jeg har også intervjuet en lærer som en del av studien. Alle intervjuene var semistrukturerte intervju. I tillegg består datamaterialet av en norskfaglig analyse av det digitale verktøyet, Engasjerende Leser. Studien viser at det digitale verktøyet har stort potensial til å fungere som lesestøtte for andrespråkselever. Både elevene og læreren forteller i intervjuene at de ser flere muligheter i verktøyet. Analysen av verktøyet avdekker mange pedagogiske muligheter og funksjoner som kan gjøre det til et effektivt læringsverktøy. Samtidig identifiseres noen svakheter, særlig i oversetteren og avspillingsfunksjonen. Til tross for verktøyets potensial, viser resultatene ingen betydelig forbedring i andrespråkselevenes leseforståelse etter leseøvingene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBruk av det digitale verktøye som støtte til andrespråkselevers leseforståelse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel