Show simple item record

dc.contributor.advisorSikko, Svein Arne
dc.contributor.authorLorentzen, Rebekka Henriette
dc.contributor.authorØdegård, Sara
dc.date.accessioned2024-07-24T17:20:25Z
dc.date.available2024-07-24T17:20:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187436574:34529395
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143135
dc.description.abstractI denne studien har vi forsket på hvordan et utvalg elever på 7. trinn har arbeidet med utforsking og undersøking i et kortspill med negative tall. Hensikten med studien er å se på hvordan utforskende og undersøkende undervisning kan gjennomføres, og hva som skal til for å skape gode IBL-undervisninger der elevene blir engasjerte, oppnår læringsmålene og utvikler et utforskende sinn. Vi har gjennomført en kvalitativ casestudie hvor vi har sett på to like økter med forskjellige elevgrupper, der oppgaven elevene skulle løse var en likhetskabal bestående av positive tall (svarte kort) og negative tall (røde kort). Vi har benyttet 5E-modellen som rammeverk i analysen av datamaterialet. 5E-modellen er utviklet av Bybee et al. (2006) og består av fem faser som elevene beveger seg mellom i løpet av en utforskende og undersøkende undervisningsøkt. De fem fasene er engasjement, utforsking, forklaring, utvidelse og vurdering. Rammeverket kan også brukes i utformingen av utforskende økter, og beskriver hva de fem fasene skal inneholde. Studiens resultat viser at de to øktene vi har sett på er utforskende og undersøkende økter hvor elevene har gått gjennom alle de fem fasene i 5E-modellen. I tillegg gjorde vi flere funn som belyser elevenes arbeid i øktene: Elevene viste et sterkt engasjement gjennom hele undervisningen. Alle elevgruppene utforsket, og med ett unntak gjorde alle tre like oppdagelser; de oppdaget at det var klokt å skrive ned summene underveis, de oppdaget at de kunne legge kortene på samme side av likhetstegnet, og de oppdaget at de kunne ta vekk kort som nullet hverandre ut. Elevene vurderte seg selv og hverandre fortløpende i økten, og de viste tegn til et utforskende sinn og hadde utholdenhet i møte med utfordringer og feil.
dc.description.abstractIn this study we have researched how a selection of grade 7 students has worked with inquiry-based methods in a card game with negative numbers. The purpose of this study is to look at how inquiry-based learning can be implemented, and what it takes to create good IBL lessons where the students are engaged, reach the learning goals and develop inquiring minds. We have conducted a qualitative case study where we have looked at two identical lessons with different groups of students, where the students’ task was to solve an equality solitaire made of positive numbers (black cards) and negative numbers (red cards). Our framework for analysis of the collected data is the 5E model of instruction. This model is developed by Bybee et al. (2006) and consists of five phases that the students go through during an inquiry-based lesson. The five phases are engagement, exploration, explanation, elaboration and evaluation. The instructional model is also developed for instruction of how to put together inquiry-based lessons, and the five phases are presented with clear descriptions. The results show that the two lessons we have looked at are inquiry-based lessons where the students go through all five phases of the instructional model. We also found that: The students showed active engagement through the lessons. That all groups of students explored, and with one exception they all made the same three discoveries; they discovered that it was wise to write down their sums as they were working, they discovered that they could put down cards on the same side of the equal sign, and they discovered that they could take cards away from the playing board that zeroed each other out. The students evaluated their own and their partner’s effort consecutively through the lesson, and they showed signs of inquiring minds and had endurance when faced with challenges and mistakes.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtforskende og undersøkende undervisning: Engasjement og oppdagelse
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record