Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjelaas, Irmelin
dc.contributor.authorHoff-Blyseth, Aurora
dc.date.accessioned2024-07-24T17:20:19Z
dc.date.available2024-07-24T17:20:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187873474:120387727
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143133
dc.description.abstractDenne kvalitative masteroppgaven omhandler læreres medieringsstrategier i ei innføringsgruppe på barnetrinnet. Oppgaven er en del av INCLUSCHOOL-prosjektet, hvor inkludering er det tematiske fokuset. Inkludering har lenge vært et viktig tema innenfor forskning på utdanning, og har tradisjonelt blitt studert gjennom offentlige program (Chapman & Ainscow, 2021). Med andre ord ser man ofte på inkludering «utenfra og inn», istedenfor «innenfra». Hensikten med denne oppgaven har derfor vært å belyse to læreres inkluderende praksis i klasserommet, gjennom deres medieringsstrategier, det vil si de grepene lærerne gjør for at elevene skal forstå. Målet er altså å vise et perspektiv på inkludering «innenfra». Den overordnede problemstillingen for oppgaven er derfor: Hva kjennetegner lærernes medieringsstrategier i ei innføringsgruppe på barnetrinnet? For å besvare denne problemstillingen har jeg gjennomført det som kan kalles en lingvistisk «mini-etnografi». Datamaterialet er konstruert ved bruk av videodata, intervju og observasjon. Empirien oppgaven baserer seg på består av seks videoklipp på om lag to minutter hver, valgt ut fra et større datagrunnlag. I tillegg har jeg intervjuet mine tre lærerinformanter i et gruppeintervju, hvor grunnlaget for samtalen var videoklippene de fikk se av seg selv. Målet med dette var en gjennomsiktighet overfor lærerne, i tillegg til at det var interessant å høre deres egne synspunkter om egen praksis. For å analysere det sammensatte datamaterialet har jeg formulert tre forskningsspørsmål som utgjør de tre kapitlene i analysen: 1. Hva kjennetegnerkontaktlærerens bruk av dialekt og talt bokmål? 2. Hva kjennetegner kontaktlærerens bruk gester og tegn? 3. Hva kjennetegner morsmålslærerens støtte i undervisningen? Med utgangspunkt i en tematisk analyse har jeg gjort noen hovedfunn. Det første hovedfunnet presenteres i delkapittel 4.1, og omhandler hvordan kontaktlæreren bevisst bruker talt bokmål som medieringsstrategi. I tillegg er det relevant hvordan hun skifter mellom dialekt og talt bokmål når hun mener det er hensiktsmessig. Hovedargumentet hennes for å bruke dialekt er for å forberede elevene på språklandskapet rundt seg, og dermed gi dem tilgang på en «språklig kode». Det andre hovedfunnet omhandler den samme lærerens bruk av gester og tegn, hvor tegn-til-tale utgjør en viktig del. Hun bruker disse på ulike måter, og både i undervisning og uformelle samtaler. Målet er å fremme forståelse, og selv om hun ikke eksplisitt ytrer det selv, fungerer gester og tegn som et ekstra lag i språket, som bidrar til forståelse. Det tredje og siste kapittelet i analysen representerer det tredje hovedfunnet, nemlig morsmålsstøtte. Den ene av de to lærerne jeg har filmet, har samme morsmål som noen av elevene. Den språklige støtten hun gir fungerer som en medieringsstrategi i Noras undervisning, og hun er selv bevisst på hvordan og når hun gjør dette, som er nettopp det kapittelet viser. Alle funnene knyttes opp mot det større inkluderingsperspektivet som er en overordnet tematikk i oppgaven. Tittelen, «Man kommuniserer med så mye mer enn bare ordene man sier.», er et sitat hentet fra en uformell samtale med en av lærerne på teamet. Det gir uttrykk for lærernes praksis, og viser til hvordan kommunikasjon er sammensatt.
dc.description.abstractThis qualitative master's thesis deals with teachers' mediation strategies in an introductory group at primary school. The thesis is part of the INCLUSCHOOL project, with inclusion as the main focus. Inclusion has long been an important topic in education research and has traditionally been studied through government programs (Chapman & Ainscow, 2021). In other words, inclusion is observed "from the outside looking in". The purpose of this thesis is to shed light on the inclusive practices through mediation strategies in the classrooms of two teachers. The aim is to show a perspective on inclusion "from the inside". Therefore, the thesis's central question is: What characterizes the teachers' mediation strategies in an introductory group at primary school? In order to answer this question, I have conducted what can be called a linguistic “mini-ethnography”. The empirical data on which the thesis is based, consists of six short videos, each about two minutes long, selected from a more extensive database. In addition to this, I interviewed my three teacher informants in a group interview, focusing on their thoughts of the contents of the short videos of themselves after having seen them. My goal was to be transparent with my study, but it was also interesting to hear how they viewed their own practice. To analyse the composite data material, I have composed three research questions that make up the three chapters of the analysis: 1. What characterises the class teacher's use of dialect and speech close to the Norwegian “bokmål”? 2. What characterises the class teacher's use of gestures and signs? 3. What characterises the native language teacher's support in teaching? Based on the thematic analysis, I made some key findings. The is presented in section 4.1 and is based on the fact that the class teacher intentially uses dialect as part of her role as a language teacher and language user. How she switches between dialect and a Bokmål-like speech pattern when appropriate, is also pertinent. Her main argument for the use of dialects is to prepare students for the linguistic landscape around them, thus giving them access to a "linguistic code". The second key finding concerns the same teacher's use of gestures and signs, of which sign-to-speech is important. She uses these alternative communications in various ways, both in teaching and informal conversations. The goal is to promote understanding, and although she does not explicitly state it herself, gestures, and signs function as an extra layer of the language, increasing understanding. The third and final chapter of the analysis represents the third key finding, namely native language support. One of the two teachers I filmed speaks the native language of some of her pupils. She acts as a mediating strategy in Nora's teaching, providing language support, and is aware of how and when she does this, which is supported in the following chapter. All findings can be linked to a larger perspective of inclusion, the overarching theme of the thesis. The title, "You communicate using so much more than just the words you speak," is a quote from an informal conversation with one of the team's teachers. It expresses the teachers' practice and refers to the complexity of communication.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Man kommuniserer med så mye mer enn bare ordene man sier." To læreres medieringsstrategier i ei innføringsgruppe på barnetrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel