Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørneseth, Frøy Birte
dc.contributor.authorTangen, Håkon
dc.date.accessioned2024-07-24T17:19:38Z
dc.date.available2024-07-24T17:19:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:195905500:36530464
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143118
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn Som en del av OCEAN prosjektet er denne oppgaven skrevet for å forske videre på temaet situasjonsbevissthet som går under fagområdet menneskelige faktorer. Formål Formålet med studiet er å finne ut av hvilke faktorer operatører anser som viktige for å danne seg en god situasjonsbevissthet før handover på bro. Handover kan her forstås som handlingen med å overlevere informasjon om arbeidet fra et skift til det neste. Problemstilling Hvilke elementer anser operatører som viktige for å danne seg en god situasjonsbevissthet før handover. Teori For denne oppgaven vil det bli benyttet teori som er tilknyttet menneskelige faktorer. Herunder vil det bli presentert ulike teorier som går på blant annet hvordan individ og systemer danner seg situasjonsbevissthet. Hvordan de tolker informasjonen rundt seg, samt ulike former for hvordan vi beskriver arbeid. Metode Det er benyttet kvalitativ metode ved bruk av fenomenologisk livsverdenintervju, i tillegg er det gjennomført et observasjonsstudium. For intervjuene består utvalget av fem dekksoffiserer med ulik grad av erfaring. Det er benyttet systematisk tekstkondensering for analysen av intervjuene. Resultater Ut fra funnene i dette studiet kan en anta at de viktigste faktorene for at operatører skal danne seg god situasjonsbevissthet før de tar over en vakt er kommunikasjon og erfaring. Det finnes forskjeller i hvordan operatørene foretrakk og klargjøre seg for den kommende vakten, men kommunikasjon virker å være den felles faktoren som samtlige støtter seg mest på for å oppnå god situasjonsbevissthet. Konklusjon For operatører virker det som at de baserer egen situasjonsbevissthet mye på tidligere erfaringer. Bruken av prosedyrer og brosystemer varierer fra individ til individ og er avhengig om de befinner seg i en operasjon, eller bare er i transitt mellom to lokasjoner. Foruten egne erfaringer benytter de fleste seg av enkel kommunikasjon med avtroppende vakthaver for å tilegne seg den kunnskapen de føler er nødvendig for å kunne ta over vakten. Funnene i denne oppgaven kan bidra videre inn mot diskusjonen om situasjonsbevissthet på bro. Nøkkelord Menneskelige faktorer, situasjonsbevissthet, dekksoffiserer, kommunikasjon
dc.description.abstractSummary Background As part of the OCEAN project, this thesis is written to further research the topic of situational awareness within the realm of human factors. Purpose The purpose of the study is to determine which factors operators consider important for developing good situational awareness before a handover on the bridge. Handover includes the task of transferring information about work from one shift to the next. Research Question Which elements do operators consider important for developing good situational awareness before handover? Theory For this thesis, theories related to human factors will be utilized. Various theories will be presented, including how individuals and systems develop situational awareness, how they interpret information around them, and different ways of describing work. Method A qualitative method using phenomenological lifeworld interviews along with an observational study. The interviews sample consists of five deck officers with varying degree of experience. Systematic text condensation was used for the analysis of the interviews. Findings Based on the findings of this study, it can be assumed that the most important factors for operators to develop good situational awareness before handover are communication and experience. There are differences in how operators preferred to prepare for the upcoming shifts, however communication appears to be the common factor that everyone relies on the most to achieve good situational awareness. Conclusion For operators, it seems that they base their situational awareness largely on previous experiences. The use of procedures and bridge systems varies from individual to individual and depends on whether they are engaged in an operation or simply sailing. Besides relying on their own experiences, most operators use communication with the outgoing crew to acquire the knowledge they feel is necessary to start their watch. The findings of this thesis can further contribute to the discussion on situational awareness on the bridge. Key words Human factors, situational awareness, deck officer, communication
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSituasjonsbevissthet ved handover prosedyre på skipsbroen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel