“Det er avhengig av at vi setter oss inn i ting, at vi har kunnskap, at vi vil tilrettelegge”: En kvalitativ studie av læreres perspektiver på inkludering av elever med utviklingshemming i kroppsøving
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142960Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1409]
Sammendrag
Formålet med studien er å belyse lærernes perspektiver på inkludering av utviklingshemmede elever i kroppsøving, og hvilke faktorer som fremmer og hemmer inkludering i kroppsøving.
Studien har et kvalitativt design, og datamaterialet ble innhentet ved hjelp av kvalitative intervju av fire lærere. Datamaterialet ble analysert i henhold til en stegvis-deduktiv-induktiv metode (SDI-metoden).
Studien viser at inkluderende undervisning er en viktig verdi for lærerne i kroppsøvingsfaget. Inkludering blir forstått som at alle skal få være en del av fellesskapet, og at alle skal få mulighet til å delta ut ifra sine egne forutsetninger. Studien viser også at det å oppnå full inkludering av utviklingshemmede elever i kroppsøvingsfaget er en utfordring. Dette både på bakgrunn av rammene som ligger rundt faget, men også på grunn av et stort spenn av ulike ferdigheter og mange ulike behov hos elevene med utviklingshemming. Studien fant også at mangel på ressurser, som tid, økonomi og ansatte ses på som hemmende faktorer i inkludering av utviklingshemmede elever i kroppsøving. Et godt klassemiljø, med medelever som inkluderer elever med utviklingshemming ble sett på som fremmende faktorer. Andre fremmende faktorer var god planlegging, valg av aktivitet og at læreren hadde tilstrekkelig kunnskap om den utviklingshemmede eleven. Bruk av assistent i kroppsøvingsfaget har i denne studien vist seg å være både en fremmende og en hemmende faktor. De personlige egenskapene til assistenten samt samspillet mellom assistent og lærer viser seg å være avgjørende for om bruk av assistent er en fremmende eller hemmende faktor i inkludering av utviklingshemmede elever i kroppsøving. The purpose of the study is to draw attention to teachers’ perspectives on the inclusion of pupils with learning disabilities in physical education, and which factors contribute to and which factors are hindering inclusion in physical education.
The study has a qualitative research design, and the data is obtained from qualitative interviews with four teachers. The data was analysed using a step-deductive-inductive method (SDI). This study found that inclusive teaching is an important value for teachers in physical education. Inclusion is understood as ensuring that everyone can be a part of the class community and have the opportunity to participate according to their own abilities. However, the study also found that achieving full inclusion of pupils with intellectual disabilities in physical education is a challenge. This is due to both the way the subject is structured, and the fact that pupils with intellectual disabilities have a wide range of skills and many different needs.
The study also found that lack of resources, such as lack of time, lack of money, and a lack of staff was seen as inhibiting factors in the inclusion of student with learning disabilities. A positive classroom environment, with classmates who include pupils with learning disabilities was seen as a promoting factor. Other promoting factors included good planning by the teachers, as well as the teacher`s sufficient knowledge of the pupils with learning disabilities and knowledge on how to adjust the activity to fit the pupils needs. The use of an assistant in physical education has in this study been shown to be both a promoting and an inhibiting factor. The character traits of the assistant and the way the teacher and the assistant interact has shown to be crucial in whether the use of an assistant is a promoting or an inhibiting factor for inclusion in physical education.