Show simple item record

dc.contributor.advisorHøynes, Siri-Malen
dc.contributor.authorSøberg, Iselin
dc.contributor.authorFossum, Siri
dc.date.accessioned2024-07-23T17:21:23Z
dc.date.available2024-07-23T17:21:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187436574:51068995
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142958
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan tegning brukes blant åtte andreklassinger i deres arbeid med problemløsningsoppgaver. Fokuset ligger på hvordan tegning ble brukt i problemløsningsprosessen og hvordan tegningen ser ut med tanke på detaljer. Studien benytter en kvalitativ tilnærming der data ble samlet inn gjennom observasjon, intervjuer, videoopptak og innsamlet elevarbeid. Analyser av transkripsjoner og tegninger ble brukt for å identifisere bruken og utseende til tegningene. Forskningen avdekket at tegning hovedsakelig ble brukt som støtte for system og utforskingsverktøy, noe som hjalp elevene med å organisere og forstå de matematiske problemene. Resultatene viser imidlertid også at manglende veiledning kan føre til misforståelser og distraksjoner i problemløsningsprosessen. Ved å se på tegningens utseende viste forskningen at et flertall produserte piktografiske tegninger, og at flere elever ikke visste hvordan de kunne utnytte potensialet i tegneaktiviteten. Tilfeller av ikoniske tegninger viste på den andre siden at noen elever hadde evne til å velge ut de viktigste matematiske elementene fra problemet. Resultatene i denne studien tyder på at lærere bør integrere tegning mer bevisst i matematikkundervisningen, med spesiell oppmerksomhet på veiledning for å gjøre tegning til et mer effektivt problemløsingsverktøy. Videre forskning bør utforske ulike former for veiledning og hvordan de kan påvirke elevenes evne til å bruke tegning som et effektivt problemløsningsverktøy.
dc.description.abstractThis study explores the use of drawing among eight second graders in their work with problem-solving tasks. The focus is on how drawing was used in the problem-solving process and the appearance of the drawing regarding details. The study employs a qualitative approach where data were collected through observation, interviews, video recordings, and collected student work. Analyses of transcripts and drawings were used to identify the use and appearance of the drawings. The research found that drawing was primarily used as a support system and exploration tool, which helped the students organize and understand the mathematical problems. However, the result also show that lack of guidance can lead to misunderstandings and distractions in the problem-solving process. By examining the appearance of the drawings, the research showed us that most of the students produced pictographic drawings, and that several students did not know how to utilize the potential of the drawing activity. Instances of iconic drawings, on the other hand, showed that some students had the ability to select the most important mathematical elements from the problem. The findings of this study imply that teachers should integrate drawing more consciously into mathematics teaching, with a particular attention to guidance to make drawing a more effective problem-solving tool. Further research should explore different forms of guidance and how they can affect students´ ability to use drawing as an effective problem-solving tool.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Hva har du tegnet her?" En kvalitativ studie av åtte 2. klassingers arbeid med tegning i problemløsnigsoppgaver i matematikk
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record