Show simple item record

dc.contributor.advisorGjøvik, Øystein
dc.contributor.authorAas, Sigurd Svaland
dc.date.accessioned2024-07-23T17:21:22Z
dc.date.available2024-07-23T17:21:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187436574:48581384
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142957
dc.description.abstractForskningsspørsmålet tar utgangspunkt i å belyse elever, veiledere og utvikler sin opplevelse av undervisningsprogrammet Økonomi & karrierevalg. Alle disse er aktører som på hver sin måte er en del av undervisningsprogrammet. De teoretiske rammeverkene økonomisk kompetanse og TMA (Three-dimensional model for attitude) har dannet et utgangspunkt for analysen. Ved bruk av fenomenologisk metode har det blitt forsøkt å belyse tre aktørers opplevelsene gjennom kvalitative data i form av intervju. Totalt var det tre elever, to veiledere og en utvikler som deltok i undervisningsprogrammet Økonomi & karrierevalg. Elevene er elever ved tiende klasse, mens veilederne er studenter innenfor økonomistudiet som har en deltidsstilling hos Ungt Entreprenørskap (UE). Utvikleren satt i en utviklergruppe for programmet da det ble fornyet. Alle aktørene ble intervjuet ved hjelp av semistrukturerte intervju. Gjennom analysen er hovedfokuset rettet mot elevenes holdninger til personlig økonomi og i hvor stor grad applikasjonsdimensjonen og kunnskapsdimensjonen var gjeldende i undervisningsprogrammet. Funnene i studien viser at elevene har positive holdninger til personlig økonomi. Man ser også at det legges opp til at elevene tilegner seg kompetanse innenfor kunnskapsdimensjonen og applikasjonsdimensjonen gjennom undervisningsprogrammet. Det blir også lagt opp til at elevene både utvikler en relasjonell- og en instrumentell forståelse for de økonomiske konseptene i undervisningsprogrammet.
dc.description.abstractThe research question is based on illuminating the experiences of students, mentors, and a developer with the educational program «Økonomi & karrierevalg». All these actors are part of the educational program in their own way. The theoretical frameworks of financial literacy and TMA (Three-dimensional model for attitude) have formed a basis for the analysis. Through a phenomenological method, an attempt has been made to illuminate the different experiences through qualitative data in the form of interviews. In total, three students, two mentors, and one developer participated in the course. The students are tenth-grade pupils, while the mentors are economics students with a part-time job at «Ungt Entreprenørskap» (UE). The developer was part of a development group for the program when it was renewed. All actors were interviewed using semi-structured interviews. Throughout the analysis, the main focus was directed towards the students' attitudes towards personal finance and the extent to which the application dimension and knowledge dimension was applied in the educational program. The findings of the study indicate that the students largely have positive attitudes towards personal finance. It is also evident that the program is designed for students to acquire competence within the knowledge dimension and application dimension. It also facilitates the development of both a relational and instrumental understanding of the economic concepts in the educational program.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElever, veildere og utvikler sin opplevelse av undervisningsprogrammet "Økonomi & karrierevalg"
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record