Show simple item record

dc.contributor.advisorMadsen, Anders Aasgaard
dc.contributor.authorVigen, Hanne Rønning
dc.date.accessioned2024-07-23T17:21:16Z
dc.date.available2024-07-23T17:21:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187578189:47606268
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142953
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan kontaktlærere på barneskolen arbeider med elevers psykiske helse i skolen, og ser på deres tilnærminger og konkrete handlinger. Formålet med denne studien er å bidra med noen syn på hvordan lærere kan arbeide for å fremme en god psykisk helse hos elevene. Basert på studiens formål har problemstillingen for denne studien vært: Hva er fire kontaktlærere på barneskolen opptatt av i arbeidet med å legge til rette for en god psykisk helse hos elevene i ordinær undervisning? For å svare på denne problemstillingen har jeg benyttet meg av dybdeintervju med fire kontaktlærere på en barneskole. Jeg gjorde en tematisk analyse av datamaterialet i tråd med prinsippene fra Braun og Clarke (2006), som resulterte i fire kategorier som jeg anser at fanger kjernen av hva lærerne er opptatt av i arbeid med elevers psykiske helse. Den første kategorien, Betydningen av en normalitet, handler om lærernes innsats for å normalisere at livet har opp- og nedturer, som lærerne mener gir et normalbilde på livet. Samtidig tar denne kategorien for seg hvordan lærere normalisere følelser og hjelper elevene med å sette ord på de ulike følelsene. Videre viser den andre kategorien at lærere ønsker å skape Trygghet. Denne omhandler at for å fremme elevers psykiske helse er lærerne opptatt av å skape trygghet rundt elevene. For å skape trygghet trekker lærerne fram gode lærer-elev-relasjoner og et trygt klassemiljø. Den tredje kategorien framhever betydningen av Selvstendighet, og hvordan dette kan fremme elevers psykiske helse. Her fokuserer lærerne på å hjelpe elevene med å utvikle seg til å bli robuste barn som tenker selvstendig og som kan løse egne problemer. Den fjerde kategorien viser at lærere er opptatt av at Elevene skal oppleve å mestre. Lærerne tilpasser undervisningen på en variert måte, slik at elevene blir utfordret og får den støtten de trenger for å oppleve å mestre. Studien har som formål å løfte fram noen syn på hvordan lærere kan arbeide med å fremme elevers psykiske helse. Ved å vise til de ulike perspektivene, håper studien å bidra til refleksjoner hos lesere som arbeider med lignende utfordringer, for å bedre sikre barns psykiske helse.
dc.description.abstractIn this master thesis, I will investigate how primary school teachers approach their students’ mental health, especially in regards to behaviour and specific actions. The purpose is to provide insight into how teachers might help promote positive mental health to their students. Based on that, the question I will focus on is this: What are four primary school teachers focused on in their efforts to facilitate good mental health among their students during regular classroom hours? To answer this, I have conducted in-depth one-to-one interviews with four primary school teachers. In line with the principles from Braun and Clarke (2006), the data from the interviews is thematically analysed, resulting in four categories which I consider to be the core of what the teachers find most important regarding their students’ mental health. The first category, the importance of normalcy, deals with teachers’ efforts to normalise the ups and downs of life, which they believe provides a more realistic picture of life. Furthermore this category adresses how teachers normalise emotions, and help students articulate their various thoughts and feelings. The second category embodies the teachers' goal to create security for their students. This involves promoting a safe classroom environment, as well as fostering healthy studentteacher relationships. The third category emphasises the importance of independence, where teachers help their students develop resilience and problem solving skills. The forth category centres on their students’ sense of achievement, and adapting teaching methods to ensure students are both challenged and supported in the classroom. With these four categories in mind, the thesis will highlight real-world perspectives on how teachers may work to better their students mental health, and promote sensible discussion around the topic, both inside and outside the classroom.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan fremmer lærere god psykisk helse?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record