Show simple item record

dc.contributor.advisorGrindeland, John Magne
dc.contributor.authorKorstad, Ingeborg
dc.date.accessioned2024-07-23T17:21:15Z
dc.date.available2024-07-23T17:21:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188162219:46747315
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142952
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien har undersøkt hvilke ressurser grunnskolelærere på to ulike skoler benytter seg av nærmiljøet i naturfagundervisningen. Bakgrunnen for denne studien munner i både personlige interesser, men også i hvilken tidligere forskning det er på temaet. Læreplanen fokuserer på hvordan lærere kan bruke nærmiljøet for å fremme ulike faglige kompetansemål. Problemstillingen for denne oppgaven er derfor utarbeidet til å kunne se på Hvordan bruker ulike lærere det nærmiljøet har å tilby i naturfagundervisningen? For å kunne belyse et diverse av temaer under problemstillingen har jeg også utarbeidet meg tre forskningsspørsmål som går på temaene ressurser, forskjeller og læreplanen. For å gjennomføre denne studien har jeg benyttet meg av kvalitativ forskning, med intervju som metode for datainnsamling. Informantene som ble brukt i studien er to allmennlærere som underviser på barne- og ungdomsskole. For å analysere det innsamlede datamaterialet benytter jeg med en av en refleksiv analyse i tråd med prinsippene til Braun og Clarke (2022). Etter nøye analyse av datamaterialet, kom hjem frem til to ulike hovedtemaer med tre undertemaer under hver. Mine to hovedtemaer er delt inn i undervisning og psykososiale aspekter. Med undertemaene læreplan, utfordringer, metoder tilhørende hovedtemaet undervisning. Under hovedtemaet psykososiale aspekter finner vi undertemaene elevens utbytte, nærmiljøet og lærers motivasjon. Resultatet fra studien viser til to lærere som har et stort engasjement rundt det å benytte seg av nærmiljø i naturfagundervisningen, samtidig som de reflekter over utfordringer som kan komme av denne metoden. De fremhever hvordan deres nærmiljø har unike muligheter for å undervise naturfag på en alternativ måte enn tradisjonell klasseromsundervisning.
dc.description.abstractThis study has examined which resources elementary school teachers at two different schools use from their local environment in their science teaching. The background for this study stems from both personal interests and existing research on the topic. The curriculum focuses on how teachers can use the local environment to promote various academic competency goals. Therefore, the research question for this paper is formulated to investigate: How do different teachers utilize what the local environment has to offer in science teaching? To address various themes under the research question, I have also developed three research sub-questions focusing on resources, differences, and the curriculum. To conduct this study, I used qualitative research with interviews as the method for data collection. The informants in the study are two general education teachers who teach at elementary and middle schools. To analyze the collected data, I used a reflexive analysis in line with the principles of Braun and Clarke (2022). After careful analysis of the data, two main themes emerged, each with three sub- themes. My two main themes are divided into teaching and psychosocial aspects. The sub-themes related to the teaching theme are the curriculum, challenges, and methods. Under the psychosocial aspects theme, the sub-themes are student benefits, the local environment, and teacher motivation. The results of the study show two teachers who have a great enthusiasm for using the local environment in science teaching, while also reflecting on the challenges that may arise from this method. They highlight how their local environment offers unique opportunities to teach science in an alternative way compared to traditional classroom teaching.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBruk av nærmiljøet i naturfagundervisning
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record