Show simple item record

dc.contributor.advisorSikko, Svein Arne
dc.contributor.authorHennum, Julie
dc.date.accessioned2024-07-23T17:21:14Z
dc.date.available2024-07-23T17:21:14Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187436574:52319487
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142951
dc.description.abstractI denne masteroppgaven er det tatt utgangspunkt i gjennomføringen av en undersøkende og utforskende aktivitet knyttet til negative tall. Fokuset for oppgaven er hvordan denne aktiviteten fremmer engasjement hos elevene. Tidligere studier har sett hvordan bruk av undersøkende og utforskende aktiviteter i matematikk kan øke elevenes personlige interesse som bidrar til å utvikle forståelse og holdninger for faget. De har sett hvordan slike aktiviteter kan bidra til positive resultater gjennom mer engasjement og motivasjon, og at de gir like gode eller bedre kunnskaper enn ved tradisjonell undervisning. Denne oppgaven vil derfor se på hvordan aktiviteten som ble gjennomført er undersøkende og utforskende og på om den fremmer engasjement, og i så fall på hvilken måte. Undersøkelsen er gjort i forbindelse med et større prosjekt i regi av NTNU. I dette prosjektet samarbeidet de med to utvalgte skoler hvor de fulgte klasser fra 1. til 7. trinn. Materialet som denne oppgaven tar utgangspunkt i, er hentet fra gjennomføringen av et undersøkende og utforskende opplegg fra 7. trinn ved en av disse skolene. I denne delen av prosjektet er det gjort en leksjonsstudie. Det er innhentet audiovisuelle data og dokumenter fra planlegging, gjennomføring, observasjon og refleksjon av undervisningsaktiviteten som ble gjennomført. Relevante deler av dette datamaterialet er transkribert og analysert. Analysen av datamaterialet viste hvordan elevene diskuterte mye, spurte hverandre og lyttet til hverandre, og tok dermed en aktiv rolle i egen og andres læring. Fokuset deres var på oppgaven, og de viste innsats hele undervisningsøkten. Denne spesifikke undersøkende og utforskende aktiviteten som ble gjort, knyttet til negative tall, fremmet elevenes atferdsmessige-, emosjonelle- og kognitive engasjement, samt mestringsfølelse og indre motivasjon.
dc.description.abstractThis master’s degree takes an approach of researching methods of inquiry-based learning activities tied to negative numbers. The focus of the research is whether, and how, these activities enhance engagement among students. Previous research shows how inquiry-based activities in mathematics can heighten students’ personal interests, which ultimately contributes to developing understandings and attitudes towards the subject. Such activities can contribute to positive results through increased engagement and motivation, leading to as good, or even better, knowledge established through traditional learning. Thus, this thesis investigates how the presented activity are inquiry-based, whether it enhance engagement, and if so, in which ways it does. The research is done in connection with a larger project commissioned by NTNU. In this project, two schools were sampled and classes were followed from first to seventh grade for data gathering. The data used in this master’s thesis is secondary data from this research, utilizing specifically a set-up of inquiry-based learning in seventh grade in one of the schools in question. This set-up of inquiry-based learning was done in a lesson study. The gathered data is audio-visual, planning documents, methods of research, and reports of observation of the completed lecturing activities. Relevant parts of the data are transcribed and analyzed in accordance with this thesis. The data analysis shows how students implemented much cooperation through discussion, questioning and listening to each other. To this extent, they took an active approach in both their own and others’ learning. The students’ focus were task-oriented, and effort was shown throughout the whole lecture.This specific inquiry-based learning activity utilized in accordance with negative numbers highlighted students’ behavioral, emotional, and cognitive engagement, as well as amplifying a sense of mastery and self-motivation.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUndersøkende og utforskende arbeidsmåter: Fremming av elevengasjement gjennom undersøkende og utforskende arbeidsmåter med negative tall
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record