Show simple item record

dc.contributor.advisorHaga, Monika
dc.contributor.authorFossem, Ida Marie Fikseth
dc.date.accessioned2024-07-23T17:21:12Z
dc.date.available2024-07-23T17:21:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188980507:47116480
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142950
dc.description.abstractEn av dagens helseutfordringer blant barn og unge, kjennetegnes ved en anbefaling om å være fysisk aktive i minst 60 minutter per dag. Folkehelserapporten fra 2023 viser at mange barn ikke oppfyller disse kravene. Samtidig som disse kravene ikke innfris, viser Ungdata at en god del barn sliter med helseproblemer som kvalme, hodepine eller magesmerter. I tillegg opplever en del barn å ha vanskelige tanker og følelser. Helse har fått større plass i dagens skole og læreplaner, blant annet gjennom innføringen av folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i 2020. Helse er et begrep som kan defineres på flere måter. Det er derfor en interesse knyttet til undervisning og læring om helse i kroppsøving og skolekontekst, og hvordan elevene forstår begrepet. Barns forståelse av helsebegrepet har endret seg lite i løpet av de siste årene. Forskning viser at man vet lite om barns forståelse av helse før ungdomsårene, spesielt i alderen 9-11 år. Problemstillingen som undersøkes i denne studien er derfor «Hvordan forstår elever på 6. og 7.trinn begrepet helse, og hvordan opplever og lærer de om helsedimensjoner i kroppsøving og skolekontekst?» Oppgaven tar utgangspunkt i stor N-studier, der spørreskjema benyttes som innsamlingsmetode. Hensikten med studien, er å få innsikt i elevenes tanker og meninger om helsebegrepet, og hvilke opplevelser de har med læring om helse. For å analysere datamaterialet, ble det gjennomført en innholdsanalyse. Studien viser at elevene i stor grad forbinder helse med de fysiske dimensjonene. I dette inngår det å spise sunt, være i aktivitet og kroppssammensetning. De knytter også opplevelser som er bra for helsa, med fysiske dimensjoner som ulike aktiviteter og treningsformer. Det argumenteres for at elevene har en begrenset forståelse av helse, og at dette stemmer overens med det biomedisinske perspektivet på helse. De sosiale og emosjonelle sidene ved helse er noe elevene skriver om i liten grad. Analysen og diskusjonen leder mot et spørsmål om hva som verdsettes i dagens kroppsøvingsfag. Dette kommer blant annet fra et snevert aktivitetsfokus, og en prioritering av trening i kroppsøving. Det foreslås videre at man retter oppmerksomhet mot de didaktiske aspektene knyttet til opplæring om helse, for eksempel ved bruk av loggbøker til individuell refleksjon. Ved at elever påvirkes av helseinformasjon fra alle kanter, gis det også en oppfordring til kroppsøvingslærere om å skaffe seg kunnskap om hvor elever lærer om helse.
dc.description.abstractOne of today's health challenges among children and young people, is characterized by a recommendation to be physically active for at least 60 minutes per day. The public health report from 2023 shows that many children do not meet these requirements. Despite these requirements not being met, Ungdata shows that a good number of children struggle with health problems such as nausea, headaches, or stomach-aches. Furthermore, some children report experiencing challenging thoughts and emotions. Health has been given a greater place in today's schools and curriculum. Especially after 2020, and the introduction of public health and life management as an interdisciplinary theme. Health can be defined in various ways. Therefore, it’s an interest linked to teaching and learning about health in physical education and school context, and how students understand the term. Children's understanding of the concept of health has not changed much in the recent years. Research shows that little is known about children's understanding of health before adolescence, especially between the ages of 9-11. Therefore, the problem that is sought to be answered in this study, is "How do students in 6th and 7th grade understand the concept of health, and how do they experience and learn about health dimensions in physical education and school context?" The assignment is based on large N-studies, where a questionnaire is used to collect data. The purpose of the study is to gain insight in students’ thoughts about the concept of health, and what kind of experiences they have with learning about health. A content analysis was used to analyze the data material. The study shows that the pupils largely associate health with the physical dimensions, and this includes eating healthy, being active and body composition. In addition, they also link experiences that are good for their health, with physical dimensions such as various activities and forms of exercise. It is argued that the students have a limited understanding of health, and that this agrees with the biomedical perspective on health. The social and emotional aspects of health are something the students write about to a small extent. The analysis and discussion lead to a question about what is valued in today's physical education subjects. This comes, among other things, from a narrow activity focus, and an appreciation of training in physical education. It is further suggested that attention should be paid to the didactic aspects linked to education about health, for example by using logbooks for individual reflection. As students are influenced by health information from all sides, physical education teachers are also encouraged to acquire knowledge about where students learn about health.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Hvordan forstår elever på 6. og 7. trinn begrepet helse, og hvordan opplever og lærer de om helsedimensjoner i kroppsøving og skolekontekst?»
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record