Show simple item record

dc.contributor.advisorKvithyld, Trygve
dc.contributor.authorTøraasen, Iselin
dc.date.accessioned2024-07-23T17:21:03Z
dc.date.available2024-07-23T17:21:03Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187873474:52234083
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142945
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke Den overordnede problemstillingen er derfor: Hvordan nyttiggjør femtetrinnselever seg av plenumsrespons i en skriveprosess der de skriver eventyr?». Oppgaven fokuserer på hvordan elevers førsteutkast har endret seg etter plenumsrespons, og hvordan andreutkastet viser nyttegjøringen av plenumsresponsen. Jeg har brukt teori om sosiokulturelt læringssyn, literacy, vurdering, revisjonskompetanse, prosjektorientert skriving, stillas og eventyr. For å besvare problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ metode. Elevtekstanalyse for å undersøke hvilke utviklingstrekk jeg fant i førsteutkastene og hvordan de er endret seg i andreutkastene. Jeg har i tillegg transkribert syv intervjuer, som skal være med på å forstå tanken bak elevtekstene. Datamaterialet er 17 elevers førsteutkast og 16 andreutkast, syv transkriberte intervjuer og 17 PowerPoint-sider der to av dem utgjør plenumsresponsen. Analysen viser at plenumsresponsen bidro til forbedring i elevenes tekster. Elevene viste evne til å bruke tilbakemeldingene aktivt i revisjonsprosessen. Intervjuene underbygger dette ved å vise at eleven forsto og brukte dem i tekstene sine. Studien konkluderer med at plenumsresponsen er en effektiv måte å gi tilbakemeldinger på når elevene har like utviklingstrekk. Det bør likevel gis sammen med en konkretisering av responsen, slik at hver enkelt elev vet hva de skal fokusere på.
dc.description.abstractThis paper concludes over the research of 17 fairytales written by 5th grade students, and how students interact with plenary tutoring. The researched question is therefore: "How do fifth grade students respond and make use of plenary tutoring, in a process of adapt tutoring to their own fairytales?". The assignment focuses on how students' first draft has changed after the plenary tutoring, and how the second draft shows the utilization of the tutoring. In this paper I have used theory on sociocultural learning views, literacy, assessment, revision competence, project-oriented writing, scaffolding and fairytales. In My answer to the research question, I have used a qualitative method. Analyzing each students writing to investigate what development traits I found in the first drafts, and how the writing developed in the second drafts. I have transcribed seven interviews; this is to understand the student’s idea behind the texts. The data collected consists of 17 pupils' first drafts and 16 second drafts. Seven interviews transcribed,17 PowerPoint pages, of which two constitute the plenary tutoring. Analysis of plenary tutoring concluding this form of feedback contributes to improvement in the students writing. The study showed the students ability to use the information given in the plenary tutoring, when engaging themselves in the revision process. The data collected in the interviews support this theory, showing the students understanding and use of the information in their texts. This study concludes that feedback given in plenary tutoring is effective when students have equal developmental traits. Consideration; to give specific information so the students understand how to implement and focus in their own assignment.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan nyttiggjør femtetrinnselever seg av plenumsrespons i en skriveprosess der de skriver eventyr?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record