Show simple item record

dc.contributor.advisorJalote Parmar, Ashis
dc.contributor.advisorSandbakk, Øyvind B.
dc.contributor.authorTorp, Synnøve
dc.date.accessioned2024-07-23T17:20:05Z
dc.date.available2024-07-23T17:20:05Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187262882:47609139
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142919
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI utholdenhetsidretter, spesielt vektbærende idretter som løping, langrenn, skiskyting, klatring og lignende, utgjør tilstander som Relative Energy Deficiency in Sports (REDs) betydelige helseutfordringer. REDs refererer til et spektrum av negative kroppslige reaksjoner som et resultat av lav energitilgjengelighet, som resulterer i synkende prestasjon og dårlig helse grunnet for lite energi til å støtte energikravene trening og daglig liv stiller. Nylige undersøkelser viser en svært høy andel av forstyrret spiseatferd blant unge kvinnelige idrettsutøvere ved norske videregående idrettsskoler. Dette demonstrerer et kritisk behov for primærforebygging når det kommer til tilstander som REDs. Til tross for dette kritiske behovet, kan dagens tiltak på dette området hovedsakelig karakteriseres som sekundærforebygging, fokusert på tidlig identifisering og håndtering av tegn og symptomer. Dette er også forebyggende strategier som primært er tilgjengelig for eliteutøvere. Dette masterprosjektet tar sikte på å utvikle et digitalt læringsverktøy som er tilgjengelig for alle idrettsutøvere og trenere, for å øke kunnskap og tilrettelegge for primærforebygging av REDs. Ved å bruke atferdsendringsteknikker og en menneskesentrert designmetodikk undersøker denne oppgaven utviklingen og iterasjonen av verktøyet gjennom omfattende semistrukturerte intervjuer med idrettsutøvere, trenere og eksperter. Verktøyet har videre blitt evaluert ved hjelp av de standardiserte testene User Experience Questionnaire (UEQ) og System Usability Scale (SUS), og oppnådde en SUS-score på 83,2. Tilbakemeldinger fra både utøvere og eksperter fremhevet potensialet vertkøyet har for videre utvikling og implementering. Funn viser at både utøvere og trenere mangler kunnskap og bevissthet av symptomene og risikoene REDs involverer, og at dagens støtte ordninger er reaktive, samt at de hovedsaklig er rettet mot eliteutøvere. All analysert og samlet innsikt ble derfor brukt til å designe et innovativt, proaktivt og tilgjengelig verktøy for alle utøvere og trenere. En prototype av dette verktøyet, Sunn Utøver, ble tested med kvinnelige utøvere, eksperter og trenere, med et fokus på brukeropplevelse, funksjoner og funksjonalitet og engasjement. Tidsbegrensninger førte til et fokus på verktøyets utøvertilgang, og ikke trenertilgangen. Til tross for at brukertester med eksperter måtte foregå digitalt, i tillegg til begrensninger relatert til kompleksiteten av prototypen, viser resultatene fra brukertesting at det både er et stort potensial og behov for et slikt verktøy. Denne studien bidrar til bedret bevissthet og kunnskap om REDs blant unge utøvere gjennom design av et innovativ, primærforebyggende REDs verktøy, noe som tilbyr en proaktiv og tilgjengelig tilnærming til læring for alle utøvere uansett nivå.
dc.description.abstractIn endurance sports, particularly weight bearing sports like running, cross country skiing, biathlon, climbing, etc., conditions like Relative Energy Deficiency (REDs) pose significant health risks. REDs refer to a spectrum of negative bodily reactions resulting from low energy availability, which results in declining performance and poor health due to not having enough energy to support the energy demands from training and daily life. Recent studies reveal a significant high prevalence of disturbed eating behaviors among young female athletes in Norwegian sports colleges. This demonstrates a critical need for primary prevention of conditions like REDs. Despite this critical need, current preventive measures can predominantly be characterized as secondary prevention, focusing on early identification and management of symptoms. This is also preventive strategies that are mainly accessible for elite athletes. This master’s project aims to develop a digital educational tool, accessible to all athletes and coaches, enhancing knowledge and facilitating primary prevention of conditions like REDs. By utilizing behavioral change techniques and a human-centered design approach, this thesis investigates the development and iteration of such a tool through comprehensive semi-structured interviews, as well as user testing and co-creation of prototypes with athletes, coaches, and experts. The designed concept were evaluated using the User Experience Questionnaire (UEQ) and System Usability Scale (SUS), achieving a SUS score of 83,2. Feedback from both users and experts highlighted the potential the tool has for further development and implementation. Findings reveal that both athletes and coaches lack knowledge and awareness of the symptoms and risks REDs involves, and that current support systems are reactive and favoring more elite athletes. All synthesized insights were therefore applied to design an innovative proactive and accessible tool for athletes and coaches. A prototype of this tool, “Sunn Utøver”, was developed and tested with female athletes, experts, and coaches, focusing on user experience, features, functionality, and engagement. Time constraints led to a focus on the athlete access and not the coach access of the application. Despite having to conduct user tests with experts online, as well as some limitations regarding the complexity of the prototype, results from user testing shows that there is both a potential and need for this tool. This thesis contributes to the enhanced awareness and knowledge about Relative Energy Deficiency in Sports among young athletes through the design of an innovative REDs primary prevention tool, providing a proactive and accessible educational approach for all athletes irrespective of level.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleSunn Utøver: Innovative E-Learning Platform for Prevention of REDs among Athletes
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record