Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMusiol, Hanna
dc.contributor.authorLiang, Tora
dc.date.accessioned2024-07-23T17:19:38Z
dc.date.available2024-07-23T17:19:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187576417:98083383
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142910
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven utforsker hvordan den kvinnelige kroppen er "romsliggjort" i relasjon til en kjønning av virkelige og forestilte steder i Christa Wolfs roman 'Cassandra'. Ved å bruke en feministisk litterær geografi, undersøker analysen interrelasjonen av materielle og representasjonelle rom og kroppsliggjørings-avkroppsliggjørings-dikotomien. Med det teoretiske rammeverket fra Andrew Thacker, Don Mitchell og Katherine McKittrick, utforsker oppgaven hvordan de patrialske sosio-historiske og literære strukturene har konstruert og tvunget Cassandras tekstuelle kropp. Utforskningen fremhever den kjønnede naturen til sosiale rom i byen Troja, og sidestiller de patrialske strukturene av palasset og tempelet med den feministiske geografien til Mount Ida. I tillegg utforsker oppgaven tekstuelle rom i narrativ og litteratur, med focus på Hélèn Cixous teori om l'écriture féminine, for å illustrere romsliggjøringen av Cassandra. Til slutt etablerer oppgaven sammenhengen mellom rom, makt og den kjønnede kroppen, og demonstrerer hvordan Wolfs omskrevede fortelling om Cassandra utfordrer det tradisjonelle maskulinistiske perspektivet, og gjenvinner kvinnelig forfatterskap og selv-realisering.
dc.description.abstractThis thesis explores the spatialisation of the female body in relation to the 'genderification' of real and imagined places in Christa Wolf's novel 'Cassandra'. Through the application of feminist literary geography, the analysis examines the interrelation of material and representational spaces and the embodiment-disembodiment dichotomy. By engaging with theoretical frameworks from Andrew Thacker, Don Mitchell, and Katherine McKittrick, the thesis investigates how the patriarchal socio-historical and literary structures have constructed and enforced Cassandra’s textual body. The research highlights the gendered nature of social spaces within the city of Troy, juxtaposing the oppressive patriarchal structures of the palace and temple with the feminist geography of Mount Ida. Additionally, the thesis examines the textual spaces of narrative and literature, focusing on Hélène Cixous’ theory of l’écriture féminine, to illustrate the inherent spatialisation of Cassandra. Ultimately, the thesis establishes the connection between space, power, and the gendered body, demonstrating how Wolf's reimagined narrative of Cassandra challenges traditional masculinist perspectives and reclaims female authorship and self-realisation.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleEmbodiment and Disembodiment: The spatialisation of the woman and the genderification of space in ‘Cassandra’ by Christa Wolf
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel