dc.contributor.advisor | Musiol, Hanna | |
dc.contributor.author | Fitjar, Kari Lambach | |
dc.date.accessioned | 2024-07-23T17:19:37Z | |
dc.date.available | 2024-07-23T17:19:37Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:187576417:97932453 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3142909 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven analyserer hvordan den grafiske romanen Fun Home: A family tragicomic av Alison Bechdel diskuterer seksualitet og kjønnsidentitet, og hvordan den utfordrer kjønnsbestemte steder og kjønnsroller som er tilstede i skolen. Den hevder at Fun Home tilfører en pedagogisk verdi i fremmedspråklige klasserom ettersom boken gir leseren et innblikk i livene til individer som identifiserer seg innenfor LGTBQ+-samfunnet. Oppgaven utforsker hvordan bruk av denne typen litteratur kan motivere studenter til å delta i diskusjoner om heteronormativitet og kjønn. | |
dc.description.abstract | This thesis analyses how the graphic novel Fun Home: A family tragicomic by Alison Bechdel discuss sexuality and gender identity, and how it challenges gendered spaces and gender roles that are present in schools. It argues that Fun Home add an educational value in foreign language classroom as it gives its reader an insight into to lives of individuals who identify within the LGTBQ+ community. The thesis explores how the use of this type of literature can motivate students to participate in discussions about heteronormativity and gender binary. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Using literature to discuss difficult topics in Norwegian schools | |
dc.type | Bachelor thesis | |