Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCowan, Yuri
dc.contributor.authorLein, Eivor Kløften
dc.date.accessioned2024-07-23T17:19:35Z
dc.date.available2024-07-23T17:19:35Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:192501606:50532132
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142908
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSkrekk og spenningsfiksjonu utforsker ofte det ukjente og det uannerkjente i dagens samfunn, og skildrer ofte minoritetsindividet som skremmende og ukjent. Stedene skrekk- og spenningsfikjson utforsker har et dobbelt potensiale til å være både representasjoner af kulturelle og samfunnsrelaterte frykter og som arenaer hvor marginaliserte grupper kan føle seg gjenkjent. I veikrysset mellom disse selvmotsigende stedene bygges det rom for at de 'nifse' (uncanny) og monstrøse representasjonene av trans*- og funksjonsnedsattes kropper kan bli mer en monstre, i krysningen av grensene mellom menneske og monster. Monsteret i Frankenstein er en av flere monsterskikkelser hvis ettermæle og resonans kan finnes i slike mengder monsteret har blit gjengitt og gjennutforsket i derivative verk. Når de baserer seg på en lang historie av refleksjoner av trans*-kropper og funksjonsnedsettelse i klasssisk litteratur som Frankenstein og den moderne klassikeren Psycho, kan moderne samtidsforfattere skape nye, mer inkluderende skrekkfiksjon uten å støtte seg til mis-gjengkjennelsen av kropper og sinn som er annerledes enn normen. Jeg vil utforske trans*-ettermælet til Frnakenstein, transfobien og funksjonssjåvinismen i den amerikanske populære spenningsromanen Psycho fra 1950-tallet, samt den 'nifse' (uncanny) gjenkjennelsen i 2022-antologien Other Terrors: An Inclusive Anthology og dens relasjon til trans* og funksjonsnedsattelses kropper.
dc.description.abstractHorror and thriller fiction often explores the unknown and the unacknowledged in contemporary society, often depicting the minority individual as frightening and unknowable. The spaces horror and thriller fiction explore have the dual potential to be both representations for cultural anxieties and fears and as arenas where marginalised groups can achieve recognition. The intersection of these contradictory spaces creates room for the uncanny and monstrous representations of trans* and disabled bodies to become more than monsters, straddling the line between human and inhuman. The creature in Frankenstein is among several monster figures whose resonance and legacy can be seen in the multitude of reinterpretations and references to it in other literature. Drawing from a long history of refletctions of trans* and disabled bodies in classic works such as Frankenstein and modern classic Psycho, contemporary horror authors can create new, more inclusive horror works without relying on the misrecognition of bodies and minds that are different than the norm. I will explore the transgender legacy of Frankenstein, the transphobia and ableism in the mid-century popular thriller novel Psycho, and the uncanny recognition in the 2022 horror anthology Other Terrors: An Inclusive Anthology and its relation to transgender and disabled bodies.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleHorror aesthetics and monstrous recognition: Reflections of trans* and disabled bodies in Frankenstein, Psycho and Other Terrors
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel