Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRamlo, Siri Husa
dc.contributor.advisorLeonardsen, Julie
dc.contributor.authorMyhre, Kine
dc.date.accessioned2024-07-20T17:22:04Z
dc.date.available2024-07-20T17:22:04Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188539936:129464003
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142657
dc.description.abstractBarne- og ungdomsarbeiderens posisjon i arbeidslivet: en kvalitativ studie om hvordan yrkesfaglærere kan bidra til å styrke faget og utdanningen de selv jobber med på vg2 barne- og ungdomsarbeider fag. I 2022 gikk kunnskapsdepartementet ut med at de ønsker å satse på yrkesfag og at det er stor mangel på yrkesfaglig kompetanse i det norske arbeidslivet (Ruud, 2022). For å satse på yrkesfag, må vi utdanne gode fagarbeidere og til å gjøre det, trenger vi gode yrkesfaglærere. I 2015 kom yrkesfaglærerløftet fra kunnskapsdepartementet, der de lovet satsning og kompetanseheving for yrkesfaglærerne (Kunnskapsdepartementet, 2015). Med dette skulle man tro det nå er gode muligheter for at vi får mange kompetente og sårt tiltrengte fagarbeidere ut i det norske arbeidslivet. I 2022 gjorde Fafo et forskningsarbeid for tidsskriftet «Søkelys på arbeidslivet» der de har forsket på en av de største fagutdanningene vi har i Norge, nemlig barne- og ungdomsarbeideren. Rapporten konkluderer med at utdanningen er en utdanning til randsonen. Med det mener forskerne at det ikke er jobber å få til de drøyt 3000 barne- og ungdomsarbeiderne vi utdanner hvert år. Det påpekes i rapporten at yrket ikke har en definert plass i det norske arbeidslivet og hva som eventuelt skal til for at faget skal kunne ha en sterkere posisjon. Spesielt viktig er det at det skilles mellom faglærte og ufaglærte arbeidstakere i oppvekstsektoren, og viktigheten av at faget må ha en felles faglig identitet og en tydelig fagkultur. Som yrkesfaglærer selv som underviser på vg2 barne- og ungdomsarbeider er dette svært interessant for meg både som lærer og som tidligere fagarbeider og med engasjement for faget gjennom hele min yrkeskarriere. Jeg er opptatt av hva yrkesfaglærerne gjør for å utvikle kompetente fagarbeidere og om de selv mener de klarer det. Min problemstilling i dette master prosjektet blir da som følger: Hvordan kan yrkesfaglærere bidra til å styrke posisjonen til barne- og ungdomsarbeideren i arbeidslivet. Jeg har i tillegg to forskningsspørsmål: Hvilke grep tar yrkesfaglærere for å forberede elevene på vg2 BUA for yrket? Hvordan opplever yrkesfaglærere yrkets status i arbeidslivet? For å forsøke å finne svar på problemstillingen min har jeg intervjuet sju yrkesfaglærere fra tre ulike videregående skoler i Trøndelag fylkeskommune, samt en yrkesfaglærer fra en annen plass i landet. Jeg har utført semistrukturerte intervjuer, slik at deltagerens refleksjoner og tanker har fått komme frem på en naturlig måte, uten at jeg var bundet til et manus av forhåndslagde spørsmål. Datamaterielt er transkribert og analysert etter temaanalyse metoden. Der jeg har kodet datamaterialet og re- kodet det igjen, til jeg til slutt hadde tre hovedfunn og et tilleggsfunn. De tre hovedfunnene omhandler yrkesidentitet. Der deltagerne i masterstudien påpeker viktigheten av en god yrkesidentitet for at yrket skal få en definert plass i arbeidslivet. Funn nummer to omhandler praksisnær undervisning. Deltagerne beskriver den som essensiell for at elevene skal få et riktig og godt bilde på hva yrket innebærer og dermed mulighet til å utvikle yrkesidentitet og stolthet for det yrket de velger. Det tredje funnet omhandler hvilke endringer deltagerne mine foreslår for å styrke posisjonen til faget og yrket. I tillegg til det har deltagerne i masterstudien også bidratt med å belyse hvor mange elever som velger læretid etter vg2 og hvor mange som blir i yrket etter endt utdanning. Teoridelen av denne mastermasterstudien støtter opp om funnene fra datainnsamlingen, og jeg har basert forskningen min på fem ulike artikler som omhandler temaet i masterstudien min. Forskningen er også basert på en del politiske dokumenter som omhandler oppvekstsektorens fremtid og læreplanen i faget barne- og ungdomsarbeiderfag.
dc.description.abstractThe position of child and youth workers in working life: a qualitative study of how vocational teachers can contribute to strengthening the subject and education they themselves work with in vg2 child and youth worker subjects. In 2022, the Ministry of Education and Research announced that they want to invest in vocational education and that there is a major shortage of vocational skills in Norwegian working life (Ruud, 2022). In order to invest in vocational education, we need to educate good skilled workers, and to do that, we need good vocational teachers. In 2015, the Ministry of Education and Research announced that the Vocational Teacher Promotion Initiative (Ministry of Education and Research, 2015) promised investment and competence enhancement for vocational teachers (Ministry of Education and Research, 2015). With this, one would think that there are now good opportunities for us to get many competent and much-needed skilled workers into Norwegian working life. In 2022, Fafo conducted research work for the journal "Søkelys på arbeidslivet" in which they have researched one of the largest vocational education programs we have in Norway, namely the child and youth worker. The report concludes that the education is an education to unemployment. By this, the researchers mean that there are no jobs to be found for the more than 3000 child and youth workers we train every year. The report points out that the profession does not have a defined place in Norwegian working life and what it takes for the profession to be able to have a strong position in working life. It is particularly important that a distinction is made between skilled and unskilled workers in the early childhood development sector, and that it is important that the subject must have a common professional identity and a clear professional culture. As a vocational teacher myself as a teacher at vg2 child and youth worker, this is very interesting for me both as a teacher and as a former skilled worker and engaged in the subject throughout my professional career. I am interested in what the vocational teachers do to develop competent skilled workers and whether they themselves believe they can do it. My research question in this master thesis will then be as follows: How can vocational teachers contribute to strengthening the position of child and youth workers in working life. I also have two research questions: What steps do vocational teachers take to prepare students at vg2 BUA for the profession? How do vocational teachers experience the status of the profession in working life? To try to find answers to my research question, I have interviewed seven vocational teachers from three different upper secondary schools in Trøndelag county municipality, as well as a vocational teacher from another place in the country. I have conducted semi-structured interviews, so that the participant's reflections and thoughts have been allowed to emerge in a natural way, without being tied to a script of pre-made questions. Data material has been transcribed and analyzed according to the thematic analysis method. Where I have coded the data material and re-coded it again, until I finally had three main findings and an additional finding. The three main findings deal with professional identity where my participants have described the needs of a good professional identity for the profession to have a defined place in Norwegian work marked. The second finding is about practice close to teaching. Where my participants describe the impotency of practice close to teaching for the students to be able to get a good idea about the trade they are going in to, after finishing school. The last finding is about the changes to strengthen the position. My participants have suggested several changes that could be done to strengthen the position of child and youth workers. At last, I have also included some additional findings that my participants help me acknowledge, which is about howe many of their students who wants to be in apprenticeship and how many stay in the trade after finishing the education. The theory part of this master thesis supports the findings from the data collection, and I have based my research on five different articles that deal with the topic of my study. In addition, I have based my research on a number of policy documents that deal with the early childhood development sector's future and the curriculum in the subject of child and youth work.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarne- og ungdomsarbeiderens posisjon i arbeidslivet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel