Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBauer, Karen
dc.contributor.authorBerg, Celina Lorense
dc.date.accessioned2024-07-20T17:22:02Z
dc.date.available2024-07-20T17:22:02Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187582304:16642244
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142656
dc.description.abstractTidligere forskning i Norge på vurdering av muntlige ferdigheter generelt og på eksamen i engelsk tyder på at faglærere vektlegger ulike aspekter og ferdigheter (Bøhn, 2016, Kahldal, 2019, Kahldal, 2022). Denne studien undersøker hva fem tysklærere vektlegger av kommunikativ kompetanse under en muntlig eksamen i tyskfaget på nivå 2 i videregående skole i Norge. Studien tar ikke utgangspunkt i en reell muntlig eksamen, men undersøker heller lærernes tidligere sensorerfaringer. En muntlig eksamen blir her definert som en type vurdering som har en summativ funksjon, og som derfor kan klassifiseres som en «highstake test». Studien er basert på en kvalitativ metode, der 5 semistrukturerte intervju ble brukt som utgangspunkt for å innhente data. Forskningsresultatene i denne studien tyder på at de fem tysklærerne har noen like forestillinger om hva begrepet kommunikativ kompetanse innebærer, men at det er noen forskjeller i hvilken grad de vektlegger delkompetansene innenfor dette begrepet. Når det gjelder lingvistisk kompetanse er alle lærere enige om at uttale er et viktig aspekt som vurderes. På spørsmålet om i hvilken grad de vurderer grammatikk, sier alle lærere at de ikke er opptatt av å finne feil. Samtidig sier en lærer at det stilles høyere krav til grammatiske strukturer dersom en elev vil oppnå toppkarakterer på muntlig eksamen. Lærernes svar antyder også at de har ulike oppfatninger om hvilken rolle sosiolingvistisk og pragmatisk kompetanse har i en testsituasjon. Et annet funn i denne studien er vektleggingen av innhold. En av lærerne sier at dette aspektet ikke er viktig i det hele tatt, mens en annen lærer stiller høye krav. Tidligere studier i fag som engelsk (Bøhn, 2016) viser at innhold og evnen til refleksjon i stor grad vektlegges ved muntlig eksamen, mens studier som omhandler flere fag (Kahldal, 2019, Kahldal, 2020) viser at fremmedspråklærere vektlegger dette i mindre grad. På bakgrunn av disse funnene reises det spørsmål til læreplanens definisjon av kommunikativ kompetanse og eksamensformen i faget tysk som fremmedspråk nivå 2.
dc.description.abstractPrevious research in Norway on assessment of oral skills in general and on exams in English suggests that subject teachers emphasize different aspects and skills (Bøhn, 2016, Kahldal, 2019, Kahldal, 2022). This study examines what five German teachers emphasize on communicative competence during an oral exam in the German subject at level 2 in upper secondary schools in Norway. The study is not based on a real oral exam, but rather examines the teachers' previous examination experiences. An oral exam is defined here as a type of assessment that has a summative function, which can be classified as a "highstakes test". The study is based on a qualitative method, where 5 semi-structured interviews were used to gather data. The research results in this study indicate that the five German teachers have somewhat similar ideas about what the term communicative competence entails, but that there are some differences in the extent to which they emphasize the sub-competences within this term. When it comes to linguistic competence, all teachers agree that pronunciation is an important aspect that is assessed. When asked to what extent they assess grammar, all teachers say that they are not concerned with finding mistakes. At the same time, one of the teacher says that higher demands are placed on grammatical structures if a pupil wants to achieve top marks in the oral exam. The teachers' answers also suggest that they have different perceptions about the role of sociolinguistic and pragmatic competence in a test situation. Another finding in this study is the emphasis on content. One of the teachers says that this aspect is not important at all, while another teacher makes high demands. Previous studies in subjects such as English (Bøhn, 2016) show that content and the ability to reflect are largely emphasized in oral exams, while studies dealing with several subjects (Kahldal, 2019, Kahldal, 2020) show that foreign language teachers emphasize this to a lesser extent. On the basis of these findings, questions are raised about the curriculum's definition of communicative competence and the examination format in the subject German as a foreign language level 2.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleDie Beurteilung mündlicher Kommunikationskompetenz mündlicher Abschlussprüfungen in Deutsch als Fremdsprache Niveau 2 Eine qualitative Studie mit fünf Deutschlehrern und ihren Erfahrungen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel