Show simple item record

dc.contributor.advisorHeggem, Reidun
dc.contributor.authorHoltan, Nora Sande
dc.date.accessioned2024-07-20T17:22:00Z
dc.date.available2024-07-20T17:22:00Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263525:52198302
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142655
dc.description.abstractDet har fra langt tilbake eksistert et opplevd skille mellom den landlige bygda og den urbane byen. Bo- og oppvekststed har stor betydning for identitetsutvikling. Sosiale medier er et resultat av en modernisert verden der alt blir mer tilgjengelig. I denne masteroppgaven undersøker jeg nettopp betydningen av sosiale media for identitetsutvikling og hvordan dette virker inn på det såkalte by-og bygdeskillet i problemstillingen: «Hvordan er sosiale medier med på å forme ungdoms identitet? Er det forskjell på by-og bygdeungdoms bruk av sosiale medier?». Datagrunnlaget i studien er elevtekster skrevet av ungdom i alderen 14-15 år. De 75 elevene som deltok i studien ble spurt om deres tidsbruk på sosiale medier, hvilke plattformer de bruker mest, hvilke personligheter de følger med på og hvordan de reflekterer over ulikt innhold på sosiale medier. Videre ble elevene bedt om å svare på om de tror det er forskjeller på hva ungdommer fra byen og bygda følger med på i sosiale medier. Elevene som deltok, ble strategisk valgt ut fra deres geografiske tilhørighet på grunnlag av studiens formål som er å sammenligne by-og bygdeungdom. Basert på svarene fra elevtekstene, har jeg gjennomført en sammenligning mellom ungdom fra byen og fra bygda, med utgangspunkt i deres refleksjoner knyttet til sosiale medier. Deretter har jeg undersøkt om det er en sammenheng mellom by-og bygdeungdommers tanker om hverandre og den faktiske virkeligheten. Studiens hovedfunn viser at dagens ungdom er ganske like med tanke på hva de følger med på i sosiale medier, noe som motsier det flesteparten av ungdommene tror. Dette tyder på at geografisk tilhørighet ikke har så stor betydning for ungdom sin kollektive identitet da de heller trekkes mot grupper basert på andre fellestrekk. Videre ser det ut til at den reelle bruken av sosiale medier basert på interesser, personer de følger og refleksjoner knyttet til innholdet de møter, er viktige faktorer i ungdom sin individuelle identitetsutvikling. Datamaterialet viser at ungdom fra byen har tydelige meninger og forestillinger om at ungdom fra bygda bruker mye av tiden sin ute i naturen, bruker mindre tid på telefonen og de bryr seg ikke like mye om mote som dem selv. Bygdeungdom uttrykker at ungdom fra byen bry seg mer om eget utseende og står overfor større press enn dem selv. Basert på studiens funn ser det ut til at ungdommers oppfatning om hverandre ikke stemmer med virkeligheten. Dette indikerer at skillet mellom byen og bygda blir svakere mellom ungdom med utgangspunkt i deres bruk av sosiale medier. Selv om skillelinjene ikke ser ut til å være så sentrale mellom ungdom, eksisterer det fortsatt forestillinger de har om hverandre.
dc.description.abstractThere has for a long time been a perceived separation between the rural village and the urban city. Place of residence and upbringing is a great importance for identity development. Social media is the result of a modernized world where everything is becoming more accessible. In this master’s thesis, I will investigate the importance of social media for identity development and how this affects the urban-rural divide in the problem statement: «How do social media shape teenagers’ identity? Is there a difference between rural teenagers and urban teenagers use of social media? ». The data for this study consists of texts written by teenagers in the age 14-15. The 75 students who participated in this study were asked about their time spent on social media, which platforms they use the most, which personalities they follow and in what way they reflect on different content on social media. Furthermore, the students were asked to answer whether they think there are differences in what teenagers from the urban and the rural areas follow on social media. The students who participated were strategically selected based on their geographical affiliation based on the study’s purpose, which is to compare urban and rural teenagers. Based on the answers from the texts written by the students, I have conducted a comparison between teenagers from urban and rural areas, based on their reflections related to social media. I have then investigated whether there is a connection between urban and rural teenagers thought about each other and the actual reality. The main findings show that today’s teenagers are quite similar in terms of what they follow on social media, which contradicts what most teenagers think. This suggests the geographical affiliation is not that important for teenagers’ collective identity as they are rather drawn towards groups based on other common features. Furthermore, it appears that the actual use of social media based on interests, people they follow, and reflections related to the content they encounter are important factors in teenagers’ individual development. The data shows that teenagers from the urban area have distinct opinions and beliefs that teenagers from rural areas spend a lot of their time outside in nature, spend less time on the phone and they don’t care as much about fashion as they do themselves. Rural teenagers express that teenagers from urban areas care more about their own appearance and face greater pressure than themselves. Based on the study’s findings, it appears that teenagers' perception of each other does not match the reality. This indicates that the distinction between the urban areas and the rural areas is becoming weaker among teenagers based on their use of social media. Although the dividing lines do not seem to be that central between teenagers, there are still ideas they have about each other.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Same same, but different" En kvalitativ studie av by-og bygdeungdom sine tanker og forestillinger om egen og hverandres bruk av sosiale medier
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record