Show simple item record

dc.contributor.advisorHeggem, Reidun
dc.contributor.authorJohnsen, Tori Anne Krogh
dc.date.accessioned2024-07-20T17:21:59Z
dc.date.available2024-07-20T17:21:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263525:51095959
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142654
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDet skjer mye viktig læring i den norske skolen i dag. Undervisning knyttes gjerne til klasserommet og skolens område. Sjelden hører vi om alternative læringsarenaer som kan berike lærerens undervisning og elevens læring. Ofte refereres disse til som tidstyver. Forskning viser at elever kjeder seg på skolen. Elever som kjeder seg, er ikke motiverte for undervisning. Elever som ikke er motiverte, lærer mindre. Forskning viser også at elevenes motivasjon stimuleres, når elevene får anledning til å ta initiativ og gjøre valg av læringsoppgaver. Hva også av læringssted? I denne studien ser jeg nærmere på hvilke læringsarenaer elevene ville foretrukket i samfunnsfag, hvis de kunne velge selv. Likeså har samfunnsfaglærere delt sine tanker om valg av læringsarenaer ut fra sine preferanser og aktuelle valgmuligheter. Det viktige for oppgaven er at jeg har fått belyst problemstillingen ut fra to perspektiver; elevens og lærernes. Elevenes perspektiver på fikk jeg i form av elevtegninger, lærernes gjennom semistrukturerte forskningsintervju. Begge metodene førte til interessante funn i et rikt datamateriale, hvor hovedfunnene i analysen av elevtegningene indikerer at elevene ønsker variert undervisning, at det er forskjeller mellom jentenes og guttenes valg av fortrukne læringsarenaer, samt at de fleste ønskene til elevene kan oppsøkes i nærmiljøet. Lærerintervjuene kan tyde på de har en reflektert praksis hva variert undervisning angår, både i innhold og kompleksitet, mat det ofte er rammefaktorene som styrer lærernes valg av undervisningsarena, der tid den største utfordringen.
dc.description.abstractA lot of important learning is taking place in Norwegian schools today. Teaching is often linked to the classroom and the school area. Rarely do we hear of alternative learning arenas that can enrich the teacher's teaching and the student's learning. Often, these are referred to as time thieves. Research shows that students are bored at school. Students who are bored are not motivated for teaching. Students who are not motivated learn less. Research also shows that pupils' motivation is stimulated when pupils are given the opportunity to take initiative and make choices about learning tasks. What is also the place of learning? In this study, I take a closer look at which learning arenas the pupils would prefer in social studies, if they could choose for themselves. Similarly, social studies teachers have shared their thoughts on the choice of learning arenas based on their preferences and current options. The important thing for the thesis is that I have been able to shed light on the issue from two perspectives: of the pupil and the teachers. I got the students' perspectives in the form of student drawings, the teachers through semi-structured research interviews. Both methods led to interesting findings in a rich data material, where the main findings in the analysis of the pupils' drawings indicate that the pupils want varied teaching, that there are differences between the girls' and boys' choice of preferred learning arenas, and that most of the pupils' wishes can be sought out in the local environment. The teacher interviews may indicate that they have a reflected practice when it comes to varied teaching, both in terms of content and complexity, as it is often the framework factors that govern the teachers' choice of teaching arena, where time is the biggest challenge.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«På Rush for å hoppe mens tavla står på» En kvalitativ studie av elevers og samfunnsfaglæreres tanker om alternative læringsarenaer
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record