Show simple item record

dc.contributor.advisorSteiro, Trygve
dc.contributor.authorElveli, Emilie
dc.date.accessioned2024-07-20T17:21:58Z
dc.date.available2024-07-20T17:21:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187578189:34192067
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142653
dc.description.abstractI lyset av et samfunn som stadig er i endring og en verden preget av mye urolighet ser vi at sikkerhet er et begrep av signifikans. Gjennom denne studien har jeg ønsket å øke fokuset på beredskap i skolen. Opplæringsloven (2022, §9A) sier at elever har rett på et trygt og godt læringsmiljø, men hvordan skal vi sikre at elever opparbeider seg den kompetansen de trenger for å klare seg i livet? I denne studien har jeg sett på hvilken måte skolen jobber med elevmedvirkning i sitt planleggingsarbeid av beredskap, og herunder hvilken påvirkning dette har på elever og beredskapsplanen. Det er gjort en kvalitativ studie med semistrukturert- og fokusgruppeintervju ved to skoler fra to forskjellige kommuner i Norge. Informantene i studien består av ni elever i alderen 13 til 16 år og to rektorer. Datamaterialet er analysert ved brukt av Aksel Tjoras (2021) stegvis-deduktiv induktiv metode (SDI). Inkludering av elever i beredskapsarbeidet vil ha en positiv innvirkning på skolens beredskap. Elever vil ha et annet perspektiv å tilføye de eksisterende planene og gjennom studien har elever avdekket flere aspekter skoleledelsen trolig ikke har vurdert. Medvirkning kan også ha en positiv innvirkning på elevene i forstanden at de får mulighet til å opparbeide seg en sikkerhetskompetanse. Konklusjonen av studien viser at elevene ikke er inkludert i beredskapsarbeidet, utenom som deltagere i brannøvelser. Skoleledelsen stiller seg åpen til å inkludere elever i større grad, men stiller spørsmål til hvordan det skal gjøres. Elevene er klare på at de ønsker kjennskap til innholdet i beredskapsplanen og informasjon om hva de skal gjøre hvis det oppstår en pågående livstruende vold (PLIVO) situasjon. Hovedfunnene i studien er todelt og inneholder en beskrivelse av ulike nivåer innen inkludering av elever i beredskapsplanleggingen og en modell for elevers sikkerhetsforståelse. Nivåene av inkludering av elever i beredskapsplanleggingen er firedelt og inneholder både passiv og aktiv inkludering. Modellen for elevers sikkerhetsforståelse viser hvordan elever kan inkluderes i planleggingen av beredskapsarbeidet for å opparbeide en sikkerhetsforståelse som vil sikre elevenes trygghet og helse.
dc.description.abstractIn light of a constantly changing society and a world marked by much unrest, we see that security is a significant concept. Through this study, I have aimed to increase the focus on preparedness in schools. The Norwegian Education Act (Opplæringsloven, 2022, §9A) states that students have the right to a safe and good learning environment, but how can we ensure that students acquire the skills they need to manage life? In this study, I have examined how schools work with student participation in their planning of emergency preparedness, and the impact this has on students and the preparedness plan. A qualitative study was conducted with semi-structured and focus group interviews at two schools from two different municipalities in Norway. The informants in the study consist of nine students aged 13 to 16 years and two principals. The data material was analyzed using Aksel Tjora's (2021) stepwise deductive-inductive method (SDI). Including students in emergency preparedness work will have a positive impact on the school's preparedness. Students will have a different perspective to add to the existing plans, and through the study, students have uncovered several aspects that the school management likely has not considered. Participation will also have a positive impact on the students in the sense that they get the opportunity to acquire security skills. The conclusion of the study shows that students are not included in the emergency preparedness work, except as participants in fire drills. The school management is open to including students to a greater extent but questions how it should be done. The students are clear that they want to know the content of the preparedness plan and information about what to do if a life-threatening violent situation occurs. The findings of the study include a description of different levels of student inclusion in emergency preparedness planning and a model for students' understanding of safety. The levels of student inclusion in emergency preparedness planning are fourfold and include both passive and active inclusion. The model for students' understanding of safety shows how students can be included in the planning of emergency preparedness work to develop an understanding of safety that will ensure students' security and health.  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevenes rolle i beredskapsarbeidet i skolen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record