Show simple item record

dc.contributor.advisorGrimeland, Benedikte
dc.contributor.authorMaanum, Mia Rose
dc.date.accessioned2024-07-20T17:21:52Z
dc.date.available2024-07-20T17:21:52Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187436574:50856044
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142649
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien tar for seg hvordan utforskende matematikkundervisning kan utspille seg på 1.trinn. Utforskende undervisning stammer fra begrepet Inquiry Based Learning (IBL), som blir oversatt til undersøkende eller utforskende undervisning. Studien har sett på hvordan utforskende undervisning foregår i to klasserom på 1.trinn i arbeid med en oppgave om figurmønster. Forskningsspørsmålet for masteroppgaven er: «Hvilke kjennetegn på IBL kommer til syne i arbeid med matematikk i klasserom på 1.trinn?». Min masteroppgave er en del av et større forskningsprosjekt som pågår på NTNU i matematikk og naturfag ved ILU. Prosjektet har en overordnet problemstilling som er; «Hvordan kan fokus på literacy i realfagene bidra til at undersøkende og utforskende arbeidsmåter utvikler grunnskoleelevers fagkompetanse i realfagene?». Jeg har gjort en kvalitativ studie, som har tatt for seg to undervisningsøkter på 1.trinn, med fire elevbord og deres arbeid med utforskende matematikk. Datamaterialet for studien består av både video- og lydopptak fra hele undervisningsøktene. Elevene skulle samarbeide om en oppgave om et tog som besto av tjue vogner, hvor de fikk vite fargene på de fem første vognene og skulle deretter finne fargen på den sjuende og fjortende vogna, og finne nummeret på den siste røde vogna. Analysen tar utgangspunkt i et konseptuelt rammeverk som er laget til studien, med utgangspunkt i modellen til Maaß og Reitz-Koncebovski (2013). Rammeverket består også av Kazemi og Hintz (2014) sine samtaletrekk og FIBA rammeverket (Skoumpourdi, 2017), som tar for seg stadier av utforsking. Studiens resultater viser viktigheten av samarbeid i utforskende matematikkundervisning, behovet for støtte og rettledning fra lærerne gjennom blant annet språklig støtte og hvordan oppsummeringene foregår i de to ulike gjennomføringene.
dc.description.abstractThis study deals with how Inquiry based learning (IBL) can play out in 1st grade. Inquiry teaching originates from the term Inquiry Based Learning (IBL). The study has looked at how inquiry teaching takes place in two classrooms at Year 1, while working on an assignment about figure patterns. The research question for this master thesis is: "What characteristics of IBL comes to sight when working with mathematics in 1st grade classrooms?". My master's thesis is part of a larger research project at NTNU in mathematics and science at ILU. The project has an overarching problem that is; "How can a focus on literacy in science subjects contribute to investigative and exploratory working methods developing primary and lower secondary school pupils' competence in science subjects?". I have done a qualitative study, which has dealt with two teaching sessions in Year 1, with four student tables and their work with IBL mathematics. The data material for the study consists of both video and audio recordings from the entire teaching sessions. Students were to collaborate on an assignment about a train, consisting of twenty carriages, where they learned the colors of the first five carriages and would then find the color of the seventh and fourteenth carriages and find the number of the last red carriage. The analysis is based on a conceptual framework created for the study, based on the model of Maaß and Reitz-Koncebovski (2013). The framework also consists of Kazemi and Hintz (2014)'s conversational features and the FIBA framework (Skoumpourdi, 2017), which deals with stages of inquiry. The study's results demonstrate the importance of collaboration in inquiry mathematics learning, the need for support and guidance from teachers through linguistic support, and how the summaries take place in the two classrooms.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtforskende undervisning på småtrinnet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record