Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFarsani, Danyal
dc.contributor.authorSyversen, Tuva Sørbøe
dc.date.accessioned2024-07-20T17:21:49Z
dc.date.available2024-07-20T17:21:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187436574:46815085
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142647
dc.description.abstractI denne studien har hovedfokuset vært på kommunikasjon i matematikkundervisning, både verbalt og ikke-verbalt. Det har blitt undersøkt hvilken rolle lærerens kommunikasjon har for engasjement og deltakelse blant elevene. Studien har blitt gjennomført kvalitativt ved å observere og ta videoopptak av tre matematikktimer på 9. trinn, i deres undervisning om geometri. Lærerens kommunikasjonsvalg har blitt analysert og diskutert i sammenheng med elevenes deltakelse og engasjement. Jeg har i denne studien fokusert på elevenes visuelle deltakelse og engasjement, altså når tydelige tegn til deltakelse og engasjement vises. Bruk av tavle og konkreter i undervisning står også sentralt som en av lærerens valg av kommunikasjon. I et klasserom er det et bredt spekter av personligheter og interesser. Ulike faktorer og forutsetninger er også redegjort for, da flere ytre faktorer kan ha en innvirkning på elevenes deltakelse og engasjement. Blant annet diskuteres interesser, tidsbruk og elevenes evne til å holde fokus over tid. Funnene indikerer at lærerens kommunikasjon tydelig spiller en rolle for elevenes deltakelse og engasjement, men i ulik grad. Elevene ser ut til å speile og implementere lærerens forklaringer i egne forklaringer, både verbalt og ikke-verbalt. I tillegg virker elevene mer engasjerte når det er mer å følge med på. Lærerens aktive bruk av tavle, konkreter og tydelige gestikuleringer fanger ofte oppmerksomheten til elevene, som i flere tilfeller fører til økt deltakelse. Funnene diskuteres opp mot læreplanen og dens fokus på kommunikasjon i skolen og matematikkundervisning.
dc.description.abstractThe main focus of this study has been on communication in mathematics teaching, both verbally and non-verbally. The role of the teacher's communication for engagement and participation among the pupils has been researched. This study adopted a qualitative approach, where I have been observing and video recorded three mathematics lessons, in their normally and naturally occurring lessons where the focus of teaching was about geometry, at a 9th grade in Norway. The teacher's communication choices have been analysed and discussed in the context of pupils' participation and engagement. In this study, I have focused on the pupils’ visual participation and engagement, when clear signs of participation and engagement are shown. The use of blackboards and manipulatives in the teaching was also perceived to be as central as one of the teacher's choices of communication. In a classroom, there is a wide range of personalities and interests. Different factors and prerequisites are also accounted for, as several external factors may have an impact on the pupils’ participation and engagement. Among other things, their interests, time frame and the pupils’ ability to stay focused over time are also discussed. The results indicate that the teacher's communication clearly plays a role in pupils' participation and engagement, but to varying degrees. The pupils seem to mirror and implement the teacher's explanations in their own explanations, both verbally and non-verbally. In addition, the pupils seem to be more engaged when there is more to pay attention to. The teacher's active use of the blackboard, manipulatives and gestures often captures pupils’ attention, which in several cases leads to increased participation. The findings are discussed in relation to the curriculum and its focus on communication in school and mathematics teaching.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKommunikasjonens rolle i matematikkundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel