Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønning, Bernt
dc.contributor.authorHaugaløkken, Benedicte
dc.date.accessioned2024-07-20T17:21:44Z
dc.date.available2024-07-20T17:21:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188162219:50790913
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142644
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSeksualitetsundervisningen i norske skoler er ofte mangelfull både i omfang og innhold. Mange lærere finner det utfordrende å undervise i sensitive temaer på grunn av manglende kompetanse eller frykt for å støte elevene. I naturfag prioriteres ofte anatomi, fysiologi og somatisk helse, mens temaer som følelser, intimitet og skeiv seksualitet får mindre oppmerksomhet, selv om de er en del av kompetansemålene. Denne studien undersøker hvordan et utvalg naturfagslærere forholder seg til helhetlig seksualitetsundervisning etter LK20. Gjennom dybdeintervjuer med fire erfarne naturfagslærere avdekkes det at lærerne i liten grad kjenner til de spesifikke kompetansemålene og er usikre på hvordan de skal styrke sin egen kompetanse. Dette fører til at viktige aspekter av seksualitetsundervisningen blir oversett eller feilplassert i undervisningen. UNESCOs rammeverk for helhetlig seksualitetsundervisning (HSU) har som mål å inkludere et bredt spekter av temaer som kjønnsidentitet, seksuell orientering, og kulturelle og seksuelle normer, men denne studien peker på at disse ikke blir tilstrekkelig dekket.
dc.description.abstractSexuality education in Norwegian schools is often deficient both in scope and content. Many teachers find it challenging to teach sensitive topics due to a lack of expertise or fear of offending students. In natural sciences, anatomy, physiology and somatic health are often prioritized, while topics such as emotions, intimacy and queer sexuality receive less attention, even though they are part of the competence objectives. This study examines how a selection of science teachers relate to comprehensive sexuality education after LK20. Through in-depth interviews with four experienced science teachers, it is revealed that the teachers know little about the specific competence targets and are unsure of how to strengthen their own competence. This leads to important aspects of sexuality education being overlooked or misplaced in the teaching. UNESCO's framework for comprehensive sexuality education (HSU) aims to include a wide range of topics such as gender identity, sexual orientation, and cultural and sexual norms, but this study points out that these are not adequately covered.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNaturfaglæreres forhold til helhetlig seksualitetsundervisning i grunnskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel