Show simple item record

dc.contributor.advisorKaspersen, Eivind
dc.contributor.authorBerdahl, Ulrikke
dc.date.accessioned2024-07-20T17:21:43Z
dc.date.available2024-07-20T17:21:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187436574:50806948
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142643
dc.description.abstractI denne mixed-methods studien har jeg undersøkt strategikompetanse knyttet til mengdeoppfattelse i kvikkbilder. Studien undersøker om en undervisningsaktivitet med terninger utvikler elevers strategikompetanse og ferdigheter i mengdeoppfattelse. Tidligere studier (Libertus et al., 2013; Scheibling-Sève et al., 2020; Siegler, 2005, 2007) har vist positiv sammenheng mellom god strategikompetanse, mengdeoppfattelse og generell matematikkforståelse. Å vite hvilke aktiviteter som utvikler elevers strategikompetanse og ferdigheter i mengdeoppfattelse, gjør at lærere kan planlegge undervisningen av matematikk bedre. Jeg har samlet både kvalitativ og kvantitativ data gjennom en for-og etterundersøkelse. Mellom undersøkelsene gjennomførte deltakerne en undervisningsaktivitet med terninger. Ved å analysere og sammenligne resultatene før og etter undervisningsaktiviteten, så jeg etter utvikling i deltakernes strategirepertoar, strategifordeling, responstid og nøyaktighet. Funnene fra studien viser at undervisningsaktiviteten med terninger påvirket deltakernes strategikompetanse og nøyaktighet i mengdeoppfattelse lite, men responstiden ble betydelig kortere. Nøkkelord: matematikk, strategikompetanse, mengdeoppfattelse
dc.description.abstractAbstract In this mixed-methods study, I have examined strategy competence related to perception of quantities presented for a short period of time. The study examines if a teaching activity including dices develops students’ strategy competence and abilities in perceiving quantities. Earlier studies (Libertus et al., 2013; Scheibling-Sève et al., 2020; Siegler, 2005, 2007) have shown positive relations between good strategy competence, perceiving quantities and general math comprehension. Knowing which activities develops students’ strategy competence and abilities in perceiving quantities, allows teachers to better plan teaching of mathematics. I have collected both qualitative and quantitative data through a pre- and post- survey. Between the surveys the participants executed a teaching activity including dices. Analyzing and comparing the results before and after the teaching activity, I looked after development in the participants strategy repertoire, strategy distribution, response time and accuracy. The study´s findings shows that the teaching activity including dices had little effect on the participants strategy competence and accuracy in perceiving quantities, but their response time was significantly shorter. Key words: mathematics, strategy competence, perception of quantities
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleStrategikompetanse knyttet til mengdeoppfattelse i kvikkbilder
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record