Show simple item record

dc.contributor.advisorAlyssa Magee Lowery
dc.contributor.advisorJade Dillon Craig
dc.contributor.authorHarmens, Nina Midtsian
dc.date.accessioned2024-07-20T17:21:41Z
dc.date.available2024-07-20T17:21:41Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187579871:46793818
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142642
dc.description.abstractDenne masteroppgavens mål er å undersøke hvordan The Moon Within av Aida Salazar, en roman for mellomtrinnet fra 2019, kan brukes i Norske skolers klasserom med engelsk som tilleggsspråk (EAL), for å lære elever om tema som kjønnsidentitet, menstruasjon, og skam rundt mensen. Ved bruk av kritisk innholdsanalyse i samspill med teorier rundt kjønnsidentitet og -performativitet, ønsker jeg å påpeke den norske læreplanens mangler i forhold til menstruasjon og kjønn. Læreplanens vage formuleringer etterlater mye rom for lærere med tanke på bruk av verktøy, litteratur og metoder som de anser som nyttige, uten å definere for strenge rammer. Dette etterlater også rom for å unngå enkelte tema i opplæringen, som for eksempel kjønnsidentitet og menstruasjon. I denne masteroppgaven undersøkes disse temaene sin relevans til læreplanen, spesielt i forhold til folkehelse og livsmestring. Jeg ønsker å foreslå at enkelte tema skal bli eksplisitt nevnt i læreplanen, og å vise hvordan litteratur, mer spesifikt The Moon Within, kan brukes i norske engelskklasserom for å ta dem opp.
dc.description.abstractThis thesis aims to explore how the 2019 middle-grade novel The Moon Within by Aida Salazar can be used in Norwegian schools’ English Additional Language (EAL) classrooms to teach students about the topics of gender identity, menstruation, and menstrual shame. Using critical content analysis alongside theories on gender identity and performativity, I aim to highlight the disconnect between the Norwegian curriculum and topics like menstruation and gender. The sometimes vague formulations of the Norwegian curriculum leave a lot of room for teachers to use tools, literature and methods that they find the most useful, without setting limitations. This also leaves room to leave out certain topics from teaching, like for example gender identity and menstruation. In this thesis, the relevance of these topics to the curriculum is explored, especially in relation to health and life skills. I aim to advocate for certain topics to be explicitly mentioned in the curriculum, and to show how literature, more specifically The Moon Within, can be used in the Norwegian EAL classroom to teach them.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.title“Am I a woman now?”: Exploring EAL Classroom Potential of The Moon Within in Relation to Gender and the Bleeding Body
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record