From Data to Insights: Efficiently Visualizing Peer-Review Data in Computer Science Courses
Abstract
Denne oppgaven presenterer utviklingen og evalueringen av et Learning Analytics Dashboardfor visualisering av fagfellevurderingsdata i datavitenskapelige fag gjennom Computer ScienceAssignment Management System (CSAMS).Etterhvert som fag vokser i størrelse sliter undervisere mer med å opprettholde kjennskapentil enkeltstudenter og med det mister de en viktig del av evalueringsprosessen. Hensikten meddashbordet var å kompansere for denne manglende delen ved å tilby effektiv innsikt i fagfel-levurderingsdataen. Ved bruk av en iterativ metodikk designet, implementerte og evaluerte vidashbordet for å forbedre brukervennligheten og funksjonaliteten dens.Hovedmålet var å tilrettelegge for effektiv oversikt og innsikt i fagfellevurderingsdataen ogdermed hjelpe med undervisere med å identifisere utfordringer i faget og for å få innsikt i kval-itetsproblemer med fagfellevurderingene med mål om å forbedre undervisningsresultatene.Det implementerte dashboardet har funksjonalitet for å identifisere utfordrende emner, stu-denter som sliter, studentens utvikling samt varsler om kvalitetsproblemer med fagfellevur-deringene.Ved å flytte applikasjonslogikken til databasen, kunne vi bruke databaseaggregeringsfunk-sjoner for å beregne gjennomsnittsscore i stedet for å flytte alle dataene til applikasjonen forå beregne scoren der. Dette økte ytelsen til dataaggregeringen betydelig ved å holde logikkennærmere dataene og dermed redusere ytelse overhead ved overføring av data.Evalueringen viste at dashbordet var verdifult for å få innsikt i fagfellevurderingsdataeneog hjalp til med å identifisere problemer. This thesis presents the development and evaluation of a Learning Analytics Dashboard forvisualizing peer-review data in computer science courses using the Computer Science Assign-ment Management System (CSAMS).As courses grow in size, lecturers increasingly struggle to maintain personal relationshipswith students, losing a vital part of assessing student progress. The aim of the dashboardwas to compensate for the missing personal assessment component by efficiently providinginsights into peer-review data. Through an iterative approach, we designed, implemented,and evaluated the dashboard to enhance its usability and functionality.The primary objective was to enable educators to efficiently gain an overview and insightinto peer-review data, thereby helping the identification of challenges in the course and inquality assurance of the peer-reviews, ultimately to enhance educational outcomes. The imple-mented dashboard has functionality to identify challenging topics, struggling students, studenttrajectory as well as alerts for quality problems with the peer-reviews.By moving application logic to the database, we could use database aggregations functionsto calculate the average score as opposed to moving all the data to the application to calculatethe score. This drastically increased the performance of the data aggregation by keeping thelogic closer to the data thus reducing data transfer overhead.The evaluation found that the dashboard was valuable in gaining insight into the peer-review data and helped in identifying problems.